| PUTEVI KULTURE |
|---|
| GRAD ADRENALINA |
|---|
|
|
| AUDIO - VIDEO |
|---|
| BLOG KCK |
|---|
| СÐЈÐМ КЊИГР|
|---|
|
|
| LINKOVI | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
| BIOSKOPI |
|---|
| 20 ZLATNA KACIGA |
|---|
| Izabrana vest |
|---|
| DETALJNIJE |
|---|
|
| Statistika |
|---|
|
OS: Linux h PHP: 5.4.45 MySQL: 10.11.11-MariaDB-cll-lve-log Vreme: 00:11 Caching: Disabled GZIP: Disabled Članovi: 8 Vesti: 721 Veb veze: 5 Posetioci: 7048532 |
| PUTEVI KULTURE No 15 |
|
|
|
| Autor Ljuba | |
| Friday, 16 July 2010 | |
|
Putevi Kulture No 15 15.07.2010. godine u DeÄjem centru u pionirskom parku, u organizaciji Kulturnog centra Kruševac, održana je promocija Äasopisa PUTEVI KULTURE No 15. U promociji su uÄesvovali brojni sardnici Äasopisa, a program promocije su osmislile i vodile urednice KCK Jelena Protić Petronijević i Lidija Užarević. Jelena Ivanović je bila zadužena za multimedijalnu prezentaciju, Branko Simić i Mića Živanović za muziÄki trenutak, a Verkan Gvozdenović za podršku u realizaciji programa. Hor Sveti Knez Lazar Jelena Protić-Petronijević i Lidija Užarević - urednice KCK Publika Ljubodrag Obradović - govori svoj tekst o Miomiru Hariju Ristoviću Poštovani posetioci, prijatelji Harija i njegovog stvaralašta, Äast mi je da Vas u ime Kulturnog centra Kruševac i svoje liÄno ime, pozdravim i zahvalim se, što ste sa nama veÄeras, kad se sećamo lika i dela Miomira Harija Ristovića. Posebno pozdrarvljam njegovu porodicu. Hari je bio svestrana liÄnost, i o njegovim brojnim aktivnostima će veÄeras biti iscrpnog izlaganja i u filmu RTK i u besedama uÄesnika tribine, a ja ću reći nekoliko reÄenica o njegovoj presudnoj pomoći za radjanje FEDRARA - Festivala dramskog amaterizma Rasinskog okruga. Sledeći zanos dramskih zanesenjaka iz Trebotina i Žabara, koji su davnih tridesetih godina prošlog veka pripremili i izveli predstavu "Voda sa Planine" Raše Plaovića, zaljubljenici u "daske koje život znaÄe" iz Trebotina i Žabara u proleće 1997.godine, upalili su iskru za osnivanje Festivala dramskog amaterskog stvaralaštva Rasinskog okruga "FEDRARO" koji bi bio svetionik za sva dešavanja u dramskom amaterizmu Kruševca, Varvarina, Trstenika, Brusa, Aleksandrovca, Ćićevca i svih sela u njihovom sastavu, u kojima je klica pozorišna proklijala. Danas posle 13-tog održanog FEDRARA, Äini se da je poduhvat osnivanja FEDRARA bio lak i jednostavan, jer je uspeh FEDRARA, danas veliki, ali nije bilo tako. Ideja ima uvek, neke su dobre, neke - ne, ali i za ostvarivanje najboljih, potrebna je realna podrška, koja može biti i materijalna ( finansijska) i moralna, jer neophodne su obe. Miomir Hari Ristović, u to vreme podpresednik skupštine opštine Kruševac, prihvativši našu ponudu da bude predsednik organizacionog odbora FEDRARA, svojski se potrudio da zanos dramskih zanesenjaka iz Trebotina i Žabara, ne ostane nedosanjani san, već da na javi ta ideja odistinski zaživi i dan-danas Salu Doma Kulture u Trebotinu puni dobrim dramskim predstavama i publikom željnom pozorišne igre na daskama koje život znaÄe. Pošto sam i sam bio jedan od kreatora ideje *FEDRARA*, svedok sam koliko nam je Hari pomogao da festival, dobije današnji izgled. Hari je u baš u svemu sa nama ravnopravno uÄestvovao, od davanju imena festivalu, do profilisanja samog festivala i pratećih sadržaja na njemu, odredjivanja repertoara, izbora žirija, (na Äijem je Äelu, po Harijevoj ideji i nagovoru, u prve Äetiri godine bio Äuveni pozorišni kritiÄar Milosav Buca Mirković), jednom reÄju Hari je bio mozak operacije nazvane FEDRARO, koji nas je smišljeno vodio u najboljem smeru, i doveo da FEDRARO danas bude jedan uspešan i prestižan festival dramskog amaterizma. I ne samo FEDRARO, Hari je pomagao sve mlade talente iz grada, a i sela, koji su bili odvažni da se zapute na neizvesni put umetniÄkog stvaralaštva. Dokaz za ovu konstataciju je i moj kolega pesnik Bratislav Spasojević - Bata, pesnik iz Konjuha, kome je Hari napisao prvu biografiju i tako mu na samom poÄetku njegovog stvaralaštva, dao tu inicijalnu kapislu koja će Batu na tom pesniÄkom stvaralaštvu zadržati sve do današnjeg dana, a o Äemu će, nešto kasnije Bratislav i sam svedoÄiti. Dakle, Hari je uvek bio uz one koji poÄinju, uz one kojima nedostaje podrška, bio je Äovek velikog srca, više je mislio na druge, a na sebe manje, tako da ga mnogi pamte kao Äoveka koji je zapalio mnoge iskre svih vidova umetniÄkih stvaralaštva. Hvala mu na tome, jer sve je u zanosu. Ljubodrag Obradović Žića Milenković Gorana Mladenović Ljubiša Bata Djidić Slobodan Cenc Vida Nenadić Pogled na pozornicu Vida Nenadić Maja Olić Djurdja, Bata, Nebojša i Paja Maja Olić Veljko Stambolija Ivko Mihajlović Gordana Vlahović Ljubiša Vasiljević ![]() PUTEVI KULTURE Äasopis za kulturu i umetnost Redakcija: Jelena Protić-Petronijević, urednik Radoje Savić Lidija Užarević Maja Olić Momir Dragićević Miodrag Dinulović Jelena Veljković Ljiljana Panić Sladjana Obradović Slavica Nedeljković Nebojša LapÄević Rajna Aleksić-Marinković Dizajn i prelom Jelena Ivanović Na koricama grafika Mladena Lazarevića IzdavaÄ Kulturni centar Kruševac Direktor Ljubodrag Obradović TopliÄina 2, Kruševac tel. +381 37 423 025 www.kck.org.rs e-mail:kck@ kck.org.rs Pokrovitelj Grad Kruševac IZVODI IZ ÄŒASOPISA УСПОМЕÐИ СКЕÐДЕРРКУЛЕÐОВИЋРÐлекÑандар Зарин је творац најуÑпелијих Ñпоменика нашим пеÑни- цима:Бранку на Калимегдану, Змају у Ðовом Саду, Ђури у СрпÑкој Црњи,ДеÑанки у Ваљеву… ОÑамдеÑетих година,у његовом атељеу близу ТопчидерÑке звезде,Ñваке недеље око подне ÑаÑтајало Ñе неколико пријатеља међу којима Ñу редовно били и Стеван Раичковић и онај који ово пише и повремено Скендер Куленовић и Душан Радовић.Тада је наш домаћин, дошао на идеју да по живим моделима,поред оÑталих, овековечи и четири пријатеља - пеÑника. Са Раичковићем је Зарин био најприÑнији и готово Ñам Ñигуран да је њихова заједничка и та идеја и избор ликова.Своју биÑту Раичковић је,чини ми Ñе,вајао колико и Ñкулптор,хватајући га Ñваки Ñ‡Ð°Ñ Ð·Ð° руку, конт- ролишући Ñваки покрет и црту,како би копија била што веродоÑтојнија и вернија оригиналу.То је мотив и циклуÑа пеÑама Разговор Ñ Ð¸Ð»Ð¾Ð²Ð°Ñ‡Ð¾Ð¼ које је читао и као Ñвоју приÑтупну беÑеду у Ðкадемији. У то време ја Ñам ноÑио подужу коÑу коју Ñам Ñкратио некако чим је одливена у бронзи.Деликатном Зарину то није промакло па је,готово не Ñкривајући разочарање,диÑкретно приметио да Ñам Ñе тако одмакао од ње- говог дела и одвојио од Ñвог младићÑког лика. И бакенбарде Скендера Куленовића Зарин је овековечио,а мени Ñе чинило да их је Скендер поÑледњих година живота ноÑио као почаÑÑ‚ Ивану Мажу- ранићу чијег је Смаил агу „доживео као задивљујуће, ни на једном меÑту изневерено јединÑтво органÑког ритма.“ Благо поиÑтовећење Ñ ÐœÐ°Ð¶ÑƒÑ€Ð°Ð½Ð¾- вићевим ликом било је иÑтовремено указивање на ÑродноÑÑ‚ Мажурановиће- вог Ñпева и ÑопÑтвених поема у којима Ñе такође„ варијација радње увек изрази као варијација ритма“. Стих „Тихо и глухо, поред тиÑијех, глуÑијех тмина „поÑтао је једна од Скендерових узречица.Рни једна Ñедељка и вечеринка није прошла а да није пропраћена речју „тер плијен нокти разглабати Ñташе“. Стојећи поред живог Скендера Куленовића,док Ñе у глини рађао, у атељеу ÐлекÑандра Зарина, ниÑам Ñлутио да ћу поред ње,без Скендера и Зарина, Ñтајати на Козари и Ñведочити онима који га ниÑу знали да је то његова“од- Ñечена глава“. Скендер Куленовић је „умео да изгледа“.Ко год га је видео имао је шта видети ,а ко га је гледао и Ñлушао како говори Стојанку мајку Кнежо- пољку имао је шта и чути и видети. Ја Ñам и ту Ñрећу имао, поводом једне друге биÑте.Било је то прили- ком обележавања 600 годишњице Крушевца, када је, тим поводом, у центру града, откривена Његошева биÑта, рад Сретена Стојановића. Код Ñличних Ñвечаних откривања,не једном Ñам гледао како Ñе Ñе радознала и узбуђена публика Ñкљока како угледа дело које је чекала да буде откривено. Овога пута није било тако. Чим је ДеÑанка МакÑимовић развезала чвор и повукла заÑтаву, Његош је Ñнажно замахнуо каменом главом, подижући ÑƒÐ²Ð¸Ñ Ð¾ÐºÑƒÐ¿Ñ™ÐµÐ½Ð¸ народ, који је затечен и понеÑен, френетично аплаудирао. Потом је пред Његоша иÑкорачио и Ñвојом главом замахнуо Скендер Куленовић. Чини ми Ñе да је у потпуној тишини први Ñтих Стојанке изговарао читаву вечноÑÑ‚. Сва три Ñте ми на ÑиÑи ћапћала – јој –благодатно Ñунце кнешпољÑко… Јој није било јој већ Ñе до у беÑкрај разлегло јоооо којим је Стојанка мајка Кнежопољка, пред Његошем и над Крушевцем, кроз уÑта Скенедера Куленовића изјакала и изгрцала Ñвоју јауковку. Ðахрупила хука на пеÑникова широко отворена уÑта, а Ñвако Ñлово излазило је из њих Ñветло и окупано. Помишљао Ñам да Ñу тако још једино могли изгледати најÑлавнији рапÑоди на агори. Скендер Куленовић није језичка двоумице решавао по Ñлуху, како је уобичајено међу пеÑницима већ је био зналац и законодавац који је узимао реч у најÑутручнијим филолошким раÑправама.Био је и један од потпиÑника ÐовоÑадÑког књижевног договора. У поÑвети уз Ñвоја Сабрана дела која ми је даривао 8. фебруара 1972. године је напиÑао: „Драгом Матији Бећковићу Ñа молбом да о овоме напише озбиљну Ñтудију поÑле 50 година“. ОÑтало је још 12 година до тог рока, а ових неколико речи Ñамо је подÑећање на Скендера Куленовића и тај неодужени дуг. Oве године обележавамо и Ñтогодишњицу рођења Скендера Куленовића па је и ово и подÑећање на његово учешће на проÑлави 600 година града Крушевца. Матија Бећковић СЕЋÐЊРИ ÐÐЕГДОТЕ ДОБРОСТОЈЕЋИ Ðа једној ÑвечаноÑти чаÑопиÑа Змај, приређеној у Клубу Дома ВојÑке Југо- Ñлавије, било је доÑта људи од пера. ПоÑле званичног, културног дела, Ñеде пиÑци за Ñтолом и, уз чашицу, пријатељÑки ћаÑкају. У центру пажње је главна уредница Мира Ðлечковић, али ту је и увек занимљиви Драган Лукић, па Драгомир Ђорђевић, Миленко Херцег, Влада Батинић... Сви Ñеде, Ñамо Душан Поп Ђурђев Ñтоји уза зид. Показујући му тањир Ñ Ð¿ÐµÑ†Ð¸Ð²Ð¾Ð¼, Мира га проÑто моли: - Седи и ти, Душане! - Ðека, ја Ñам доброÑтојећи пиÑац! – узвраћа духовито директор Змајевих дечјих игара. ЛЕК У Параћину гоÑтује Витезов караван пеÑника за децу. У њему је, наравно, и Добрица Ерић, али Ñе још од раног јутра жали како Ñе не оÑећа добро. Ипак, и Добрица Ñтиже на Ñвечани пријем код предÑедника Скуп- штине општине Параћин др Предрага Томковића. Ртамо, окружени пуним чашама и лепим дамама, бројни уметници: Миња Субота, Тоде Ðиколетић, Драгомир Ћулафић, Слободан Станишић, Јова Радовановић, Љубомир Ћорилић ... Одједном Ñви примећују како Ñе Добрица Ñмеје иако га је до мало- пре болела глава! - Чим види лепе жене, одмах оздрави! – пецка га Миња Субота. - То му је најбољи антибиотик! рече Јова Радовановић ОЧИГЛЕДÐОСТ У јануару 2007. године Културни центар у Параћину приредио је књижевно вече. Специјални гоÑÑ‚ био је Милан Орлић, књижевник из Пан- чева. Пред почетак предÑтављања Орлићевог Ñтваралаштва, вече отвара домаћин Милен Петровић, огрнут топлом јакном. И гоÑту и публици изви- њава Ñе што парно грејање у галерији Културног центра не ради, па је толико хладно. - Ðе, нема потребе да Ñе извињавате! – прекида га Орлић. - Како нема потребе?! - Овако ћете боље да доживите моје књиге-показује он кажипрÑтом крупан наÑлов (ИЗ ПОЛÐÐ ÐОГ КРУГÐ) књиге раширене на Ñтолу. ЈЕДÐÐКИ У ÐлекÑинцу Ñе одржавају Дани дечије поезије Гордана Брајовић. ГоÑÑ‚ ма- нифеÑтације и предÑедник жирија, Перо Зубац, позива младог пеÑника Дарка Миленковића, оÑновца из Ðиша, да изађе да прими награду. Црн као Ðрапин, Ð´ÑƒÐ³Ð¾ÐºÐ¾Ñ Ð¸ разбарушен, на позорницу Ñтупа млади Ðишлија. Док му Ñтарији колега, Зубац, пружа руку и Ñрдачно чеÑтита, Дарко види да му је он по фризури Ñличан као јаје јајету. Зато, прекидајући хвалоÑпев аутора МоÑтарÑких киша, Дарко Ñе обраћа публици: - Перо и ја Ñмо били у иÑтом фризерÑком Ñалону, иÑтога дана, код иÑтог фризера! ЧУКÐУТ Ðа крају Глишићевих дана у Великој Врбници домаћини приређују богат ручак и лепо дружење у Ñали меÑног Задружног дома. Милош Капетановић, пиÑац из Горњег Милановца, подиже чашицу домаће Ñ Ñ†Ð¸Ñ™ÐµÐ¼ да наздрави Милошу Милошевићу – Шики, боемÑком поети из ТрÑтеника, али пошто је овај подаље од њега, за челом Ñофре, не може да му дохвати подигнуту чашу. Ðо, Капетановић Ñе ипак Ñналази: - Шика, Ñматрај Ñе чукнутим! ![]() ТомиÑлав Ђокић Ð ÐСПЕЋЕ Ð’ÐЈÐРРМИЋИЋРПиÑао Ñам Ð½Ð¾Ñ›Ð°Ñ Ñƒ Ñну пеÑму о Мићићу како ваjа ХриÑта Ð eђао Ñам на азурно плавом небу Ñлова одозго надоле кажу тако Кинези пишу СветлоÑÑ‚ звезда пролазила је кроз раÑпетог ХриÑта дотицала крÑÑ‚ од глине и Ñмртни грч његовог лица који Ð½Ð°Ñ Ð¾Ð±Ð¾Ñ˜Ð¸Ñ†Ñƒ хладном ватром раздире Вајар шапуће ХриÑÑ‚ не ваÑкрÑава деÑиће нам Ñе Ñтрахоте прегрмећемо – одговарам Онда кад будеш преÑтао да миÑлиш на Еуклида и његову геометрију када у животу љубав наново поÑтане једноÑтавноÑÑ‚ а буде Ñвему преваÑходила и твој ХриÑÑ‚ ће ваÑкрÑнути Живимо у годинама кризе у годинама нечаÑних када Ñу Ñви противу Ð½Ð°Ñ ÐºÐ°Ð´ за бело каже Ñе да је црно а за црно да је бело кад Ñе моћни Ñиле на Ñлабашне када здрав јури Ñакатог кад ћевабџија Ñматра да Прометеј од Бога ватру украде да би он ћевапчиће пеко Зато затворимо чврÑто шаку безначајних Ñтвари и будимо Ñрећни што Ñмо овако Ñићушни Ñада када је читав Ñвет једно бешчашће Срба Ђорђевић Крушевац, 09.01.1994. година КРСТ МИЛИВОЈРМИЋИЋA Вајар Миливоје Мићић веома каÑно одлази на КоÑово Иако одÑечене главе цар Лазар га обаÑипа златом ГоÑпођа Милица нуди му Ñвоје удовице КоÑовка девојка не верује да такав јунак не пије Вајар одбацује Ñве земаљÑке дарове Опредељује Ñе за небо у мит одлази и тамо горко плаче Узалуд га теше фигуре којима је овенчао Ñвоје закашњење Бата Ђидић 21.03.1999. |
|
| Poslednji put ažurirano ( Friday, 16 July 2010 ) |
| < Prethodno | Sledeće > |
|---|