| PUTEVI KULTURE |
|---|
| GRAD ADRENALINA |
|---|
|
|
| AUDIO - VIDEO |
|---|
| BLOG KCK |
|---|
| СÐЈÐМ КЊИГР|
|---|
|
|
| LINKOVI | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
| BIOSKOPI |
|---|
| 20 ZLATNA KACIGA |
|---|
| Izabrana vest |
|---|
| DETALJNIJE |
|---|
|
| Statistika |
|---|
|
OS: Linux h PHP: 5.4.45 MySQL: 10.11.11-MariaDB-cll-lve-log Vreme: 01:48 Caching: Disabled GZIP: Disabled Članovi: 8 Vesti: 721 Veb veze: 5 Posetioci: 7050456 |
| Škozorište u Kulturnom centru Kruševac |
|
|
|
| Autor Ljuba | |
| Thursday, 18 March 2010 | |
|
15.03.2010. godine u Medija centru KCK, pre samog otvaranja TIN FEST-a, održana je prezentacija knjige Milana Madjareva *KREATIVNA DRAMA U ŠKOZORIŠTU*, koja je prerasla u okrugli sto sa temom školsko pozorište. Promociju je vodio Modrag Dinulović, urednik KCK, a knjizi su govorili mr Spasoje Ž. Milovanović-teatrolog, izdavaÄ i sam autor dr Milan Madjarev. ![]() Plakat za promociju ![]() Dr Milan Madjarev ![]() Spasoje Ž. Milovanović (drugi sleva) govori o knizi ŠKOZORIŠTE po Milanu MaÄ‘arevu ÄŒitanje knjige Kreativna drama u Škozorištu dr Milana MaÄ‘areva zapoÄeću citatima, ili taÄnije parafrazama : Prvo Aristoteala, koji u Poetici konstatuje da je pozorišna umetnost, pozorišna igra, podražavanje, bilo da se tumaÄi kao mimesis ili poezis uroÄ‘ena Äoveku, Drugo Velimira Bate Živojinovića koji je u jednom intervjuu izjavio: dajte mi bilo kog Äoveka I za 15 minuta napraviću od njega glumca I treće Vladete Jerotića: “Svi mi živimo u prelaznom dobu kada se više ne priznaje nikakav autoritet, dolazio on od strane politike, crkve, umetnosti ili nauke. Današnji Äovek nalazi se na prolazu kroz pustinju, kada je napustio staru postojbinu, koja ga više ni u Äemu ne zadovoljava, a još nije stigao u obećanu zamlju.” Svaka od ovih parafraza zapravo je svojevrsni lajtmotiv koji mi se nametnuo u Äitanju pojedinih poglavlja knjige Milana MaÄ‘areva. Knjiga Kreativna drama u Škozorištu nastala je na osnovu magistarskog rada Milana MaÄ‘areva pod nazivom Kreativna drama – proces stvaralaštva u Škozorištu, pod mentorstvom dr Milene Dragićević-Šešić na Fakultetu dramskih umetnosti, 1998. Već sam odabir mentora tematski i metodski kontekstualizuje rad u okvire kultorologije. Unutar ovog prostora, tema, a naroÄito njena teorijska zasnovanost, analitiÄko-interpretativni kulturološki i sociološki metoda I ostvareni rezultati, opravdali su polaznu tezu MaÄ‘areva o neophodnosti estetsko-pedagoškog vanškolskog I unutarškolskog rada sa decom, posebno kroz dramsko-radioniÄki rad. Podsticaj za ovakvu zainteresovanost MaÄ‘arev crpi iz i ujedno osvetljava znaÄaj rada Ljubice Beljanski-Ristić i njen koncept Škozorišta. U strogo formalnom smislu, knjiga se može izdeliti u dve celine: prva daje teorijske osnove za definisanje, ili prepoznavanje pojmova stvaralaštva, kreativnosti, igre I estetskog vaspitanja od Platona, preko Aristotela do poslednjih teoretiÄara. Iz ovoga MaÄ‘arev konstituiše razvoj i daje saznajno-teorijsku osnovu pojmu kreativna drama: Kreativna drama podrazumeva voÄ‘enu dramsku igru pomoću koje se dolazi do skripta, a zatim se skript prilikom izvoÄ‘enja improvizuje radnjom i/ili dijalogom. Kreativna drama ne uÄi decu samo teatarskim tehnikama I podizanju teatarske kulture buduće publike već razvijanjem njihove spontanosti, kreativnosti I emotivnosti potpomaže njihov psihiÄki razvoj I estetsko osećanje teatra kao umetnosti. Otuda se svako stvaranje kroz i u pozorišnoj umetnosti posmatra kao izraz unutrašnje motivacije i potrebe Äoveka da deluje, da se izražava uneobiÄavanjem opšteprihvaćenog pojma stvarnosti, ali ne samo zbog unutrašnje nego i zbog društvene potrebe. Ovako prepoznata kreativna drama ima dva bitna aspekta: udovoljava jednom interesu i jednoj kreativnoj praksi izražavanja i, s druge strane, ona je izraz više – manje spontane manifestacije kolektiviteta. U toj stalnoj igri idividue i društva, stvaralaštva i prilagoÄ‘avanja, kreativna drama se izražava kao kolektivitet samoaktuelizacija. Na ovaj naÄin, kreativna drama svoj model stvarnosti koji nudi recepcijentu na usvajanje, institucionalizuje u samom svom zaÄetku i postaje ne samo kulturalistiÄki, već i socio-kulturalni pojam. Kao takav, ona u sebi nosi kulturnu i prosvetiteljsku obavezu. Uspostavljajući vezu u kontekstu istorije izmeÄ‘u kreativne drame i Ljubice Beljanski-Ristić, odnosno Škozorišta, MaÄ‘arev ukazuje na bitnu Äinjenicu da Škozorište nije lokalna pojava. Druga celina posvećena je istoriji Škozorišta od osnivanja 1977. do 1991. godine i kreativnom socijalno-animacionom radu njenog osnivaÄa Ljubice Beljanski-Ristić. Polazeći od arhivskog materijala i dokumentarnog istraživanja, MaÄ‘arev širi polje empirijskog istraživanja serijom razgovora, istraživanjem studija sluÄaja, te posebno posmatranjem iz perspective nekoga ko je uÄestvovao u poslednjoj fazi razvoja »Škozorišta«. Ova druga Celina podeljena je u pet delova, paradigmatskih naslova koji ujedno i tematizuju sadržinu: - nastanak i razvoj Škozorišta - Škozorište kao promoter kreativne drame - Druga faza Škozorišta – Nov pristup kreativnoj drami - Treća faza Škozorišta, deÄja hamlet-radionica za odrasle i redefinisanje Škozorišta - Provera mogućnosti kreativne drame-studija sluÄaja “SluÄaj(ni) Hamlet” Kroz ova delove Milan MaÄ‘arev je uspeo ne samo da opiše naÄin rada »Škozorišta« već I da ukaže na strukturu, mogućnosti, nadanje i stranputece istorijskog vremena u kojem je delatnost “Škozorišta” postojala. Istovremeno, on je uspeo da definiše postupke i metode, kroz nauÄno-teorijsku i praktiÄnu artikulaciju ponudio model jednog umetniÄkog fenomena. Ovaj model može biti okarakterisan, kako sam MaÄ‘arev kaže, kao deÄje pozorište, ali ne kao pozorište za decu, već kao pozorište koje stvaraju deca, i u kojem se deca faktiÄki samoobrazuju. Unutar ovog modela, a opet na iskustvu rada Škozorišta, MaÄ‘arev zagovara nove prostore, nove umetniÄke prakse. Ta nova umetniÄka praksa zasniva se na pristupu koji dozvoljava zajedniÄki kreativan rad kako meÄ‘u liÄnostima koje već imaju odreÄ‘ene pozicije u svetu umetnosti, tako i meÄ‘u onima koji su zapoÄeli svoje stvaranje u drugim društvenim naracijama (ekonomija, medicina, politika, matematika itd.), a koji su svoju pažnju usmerili ka pozorišnom izražavanju, i koji opet odbijaju ili dekonstruišu uobiÄajeni hijerarhizovani pozorišni odnos, u kojem postoji dramski tekst kao obavezna osnova i reditelj koji upravlja procesom inscenacije. IstraživaÄki pristup se nastavlja i tokom izvoÄ‘enja predstave, i to je izuzetno znaÄajan novum u srpskoj teatarskoj praksi u kojoj neposredna komunikacija sa publikom i gledalištem – koja bitno menja predstavu i dogaÄ‘aje na sceni, svakako nije bila i još uvek nije tradicija. Tri stvari su bile bitne: igra, sloboda izbora i stvaralaštvo. mr Spasoje Ž. Milovanović, teatrolog ![]() ![]() ![]() ![]() Original ovog teksta nalazi se na sajtu: »Škozorište« – iskustvo kreativnosti
VeÄeras imam izuzetno lep zadatak da istovremeno predstavim dve osobe i dva dela: Milana MaÄ‘areva i njegovu knjigu Kreativna drama u »Škozorištu« i Ljubicu Beljanski-Ristić i njeno pozorište »Škozorište« o kojem je reÄ u Milanovoj knjizi.* Bilo mi je veoma drago kada je Milan MaÄ‘arev iskazao želju da mu tema za magistarski rad bude upravo »Škozorište«. To danas, pred ovom publikom, deluje kao nešto sasvim normalno, da neko želi da radi magistarski rad o jednom alternativnom pozorišnom i obrazovnom fenomenu. MeÄ‘utim, na Fakultetu dramskih umetnosti, kao i na mnogim drugim dramskim akademijama, radioniÄarski rad se nikad nije gledao sa nekakvim posebnim oduševljenjem, pa ni doprinos svih onih koji su se bavili ovim specifiÄnim oblicima participativnog pozorišnog rada sa decom i mladima u teatrologiji nije obraÄ‘ivan. Ni za samu Ljubicu Beljanski-Ristić nije bilo mesta na Fakultetu netom pre toga kada je poželela da se usavršava, da svoju praksu proveri u teoriji, pa je i ova tema na NauÄnom veću bila doÄekana sa velikom dozom skepse. Naravno, prihvaćena je upravo stoga što je tema prijavljena kod mene kao mentora, jer ja nisam na »pozorišnom departmanu«, već »u domenu kulture«, što dozvoljava interdisciplinarnost i veću slobodu, tako da je teza Milana MaÄ‘areva, iako prevashodno ipak teatrološka, istovremeno bila shvaćena i kao interdisciplinarna – kulturološka, zasnovana na metodama i društvenih i humanistiÄkih nauka. Milan MaÄ‘arev je svoje istraživanje uradio na studiozan i savestan naÄin, polazeći od neophodne dokumentaristike i dokumentarnog istraživanja, koristeći se brojnim arhivskim materijalima ali šireći polje empirijskog istraživanja serijom razgovora, istraživanjem studija sluÄaja, te posebno posmatranjem sa uÄestvovanjem u poslednjoj fazi razvoja »Škozorišta«. Ovu graÄ‘u, sistematizovanu i periodizovanu, podvrgao je analitiÄko-interpretativnim kulturološkim i sociološkim metodama Äime je istovremeno pokušao da osvetli kulturni, društveni i edukativni znaÄaj dela Ljubice Beljanski-Ristić u jednom dužem vremenskom periodu – samo na primeru »Škozorišta« (Äime se aktivnost i delo Ljubice Beljanski-Ristić ne iscrpljuje). »Škozorište« jeste bilo u osnovi njenog angažmana, ali je ona imala i druge angažmane i brojne druge programe delovanja u domenu socijalno-animacione akcije, umetnosti za socijalne promene, pozorišta za društvene promene – dakle u okviru razliÄitih formi društvenog i kulturnog aktivizma koje su se menjale tokom osamdesetih i devedesetih godina u skladu sa društvenim i kulturnim promenama. Ljubica Beljanski-Ristić poÄinje svoju aktivistiÄku pozorišnu delatnost krajem 70-ih i poÄetkom 80-ih godina i ona se mora sagledavati u jednom širem kulturnom kontekstu. To je vreme kada »cveta« kultura namenjena deci. Otvaraju se »domovi pionira«, na televiziji je »Neven«, Timoti Džon Bajford i Dušan PetriÄić stvaraju nove standarde medijskog rada za decu, poezija Ljubivoja Ršumovića postaje deo opšte kulture za sve generacije, muziÄka produkcija Radio Beograda stvara deÄju muziku, hor Kolibri je na vrhuncu popularnosti... Pored ove kulture za decu stvarane u ustanovama elitne kulture, i brojni domovi kulture i radniÄki i narodni univerziteti organizuju programe namenjene deci, koji doduše nemaju mnogo inovativnog (uglavnom se razvijaju po odreÄ‘enim obrascima, formama, uz standardne metode rada). No, iako bi se mogle stavljati brojne primedbe na ideologizaciju koja je ponekad bila vidljiva (treba videti i predstavu »Da li ću ponovo biti srećna« Sanje Mitrović u produkciji Centra za kulturnu dekontaminaciju), glavnina programa namenjenog deci bila je osloboÄ‘ena ideologije, ali Äesto i odvojena od realnosti i deÄjih problema. Bajkoviti svet detinjstva, nekontekstualiziranost, Äesto je karakteristika ove produkcije, dok je u lokalnim kulturnim centrima ona bila usmeravana kroz pripremu priredbi za »dane republike« i sliÄne dogaÄ‘aje. U tom kontekstu oÄigledno je da je aktivnost Ljubice Beljanski-Ristić otvorila jedno potpuno novo podruÄje kreativnosti u obrazovanju i igre u obrazovanju i kulturi. Ako imamo u vidu da savremeno društvo, kada govori o igri, vrlo Äesto govori o dva tipa igre, s jedne strane o takmiÄarskim igrama (agona), a s druge strane o igrama na sreću (alea), od tombole do lotoa, ili TV kvizova koji kombinuju ova dva tipa igre, jasno je da to nisu igre na kojima je Ljubica Beljanski-Ristić zasnivala svoj rad. Rad Ljubice Beljanski-Ristić koristio je druga dva tipa igara po klasifikaciji Rože Kajoa, Äija je knjiga Igre i ljudi, prevedena i objavljena u Srbiji u biblioteci Sazvežđa 1972. godine, u velikoj meri obeležila debate u kulturi sedamdesetih godina (videti knjigu Ratka Božovića Metamorfoza igre, itd.). Dakle, Ljubica u pozorišni rad sa decom, pored uobiÄajenih igara zagrevanja i komunikacije, unosi i igre prerušavanja (mimikri), kao i igre zanosa (ilinx), igre koje su omogućavale deci da u stvari, koristeći svoja sopstvena iskustva u meÄ‘usobnom dijalogu, uÄesniÄkom, ali i u fiziÄkom razgovoru, u neverbalnoj komunikaciji otvaraju neke nove prostore slobode, kako svojoj igri tako i svom stvaralaštvu. To je ono što je Milan MaÄ‘arev prepoznao kao vrednost, kao nešto što nedostaje našem pozorišnom životu. Ukratko, pozorišni postupak i metod Ljubice Beljanski-Ristić možemo nazvati istraživanjem zasnovanim na umetniÄkoj praksi (practice-based research). Taj istraživaÄki pristup jeste slobodan pristup, pristup koji dozvoljava zajedniÄki kreativan rad grupe umetnika i neumetnika, zajedniÄki kreativan dijalog, koji odbija uobiÄajeni hijerarhizovani pozorišni odnos, u kojem postoji dramski tekst kao obavezna osnova i reditelj koji upravlja procesom inscenacije. IstraživaÄki pristup se nastavlja i tokom izvoÄ‘enja predstave, i to je izuzetno znaÄajan novum u srpskoj teatarskoj praksi u kojoj neposredna komunikacija sa publikom i gledalištem – koja bitno menja predstavu i dogaÄ‘aje na sceni, svakako nije bila tradicija. Milan MaÄ‘arev, student Fakulteta dramskih umetnosti, dobija priliku da kao mlad Äovek otkriva ove složene, nove fenomene kreativne drame, i sam poÄinje da se njom bavi jer prepoznaje u ovom fenomenu novi, stimulativan i neiskorišÄ‡en domen umetniÄkog istraživanja. PoÄinje da mu posvećuje veliku pažnju u sopstvenom stvaralaÄkom radu, te se vrlo brzo prikljuÄuje »Škozorištu« kao platformi za istraživanje i eksperimentisanje u ovom domenu (treća faza razvoja »Škozorišta«). Stoga nije Äudno što se kasnije i njegov doktorat bavi jednim otvorenim interdisciplinarnim umetnikom kakav je Jozef NaÄ‘ koji, dakle, stalno prekoraÄuje granice razliÄitih umetnosti i razliÄitih disciplina, koji stvara i u podruÄju vizuelnih umetnosti, plesa, videa, muzike – u poslednje vreme razvijajući »dijaloške« predstave/koncerte (pa je tako 2007. bio zajedniÄki gost Bitefa i Bemusa). No, da se vratim knjizi i naÄinu na koji Milan MaÄ‘arev govori o »Škozorištu«. Šta je to, dakle, pozorište animacije koje se razvilo 60-ih godina? To je, pre svega, jedan oblik zajedniÄkog kreativnog rada grupe ljudi, koji mogu biti glumci, reditelji, kostimografi, scenografi, ali i ne biti ništa od toga posebno već pripadati nekoj potpuno drugoj profesiji,1 to su ljudi koji žele da stvore pozorišno delo poÄevši od samih sebe, od svojih problema, od problema svoje sredine, istražujući te probleme i zajedniÄki gradeći jedan konstrukt, da bi onda prezentacijom i izvoÄ‘enjem tog dela ulazili u nove oblike komunikacije sa publikom, sa razliÄitim segmentima ne samo kulturne javnosti, već i sa najobiÄnijim ljudima i sluÄajnim prolaznicima kada se predstava izvodi na ulici. Ovakav oblik istraživaÄkog animaciono-umetniÄkog rada, kojem je samo nedostajala komponenta sociološkog istraživanja (budući da su bila u pitanju deca), karakterisalo je i »Škozorište«. U njemu je istraživanje bilo, kako o tome taÄno piše Milan MaÄ‘arev, vezano za deÄje iskustvo, za njihov liÄni život. Istraživanje je smešteno u formu radionice koja je predstavljala onaj preliminarni proces istraživaÄkog rada koji prethodi pozorištu animacije. Unutar radionice su se stvarale ideje, dolazilo do tema, dolazilo do ideja za dalji rad na otvorenom delu kakva je kreativna drama, a prezentacija je odgovarala onome što se u teoriji animacije naziva završnom fazom ili fazom slavlja, u kojoj se jedno delo predstavlja zajednici, široj javnosti, ali na takav naÄin da se u »publici« izazove katarza i želja za uÄestvovanjem, i da već tokom izvoÄ‘enja može da se širi krug uÄesnika i sama predstava menja, kao i da se ubuduće krug poklonika i budućih uÄesnika škozorišnih radionica stalno širi. Milan MaÄ‘arev je uspeo da opisujući naÄin rada »Škozorišta« istovremeno odslika i jedno vreme i njegove aspiracije i ambicije, a da nam istovremeno pruži knjigu koja se Äita sa velikim uživanjem. Istovremeno, on je uspeo da definiše postupke i metode, da odredi format, tj. pruži model, što za kulturnu javnost u širem smislu i nije toliko važno, ali jeste u kulturologiji i teatrologiji. Milan MaÄ‘arev je omogućio da jedan umetniÄki fenomen dobije svoju nauÄno-teorijsku artikulaciju. To je kulturološki jako znaÄajno. U pitanju je jedan veoma važan kulturalni i teatarski proces rada, koji je rezultirao stvaranjem specifiÄnog modela pozorišnog delovanja, u kojem je podjednako važno i akciono istraživanje i kasnije izvoÄ‘enje. Ovaj model može biti okarakterisan, kako sam MaÄ‘arev kaže, kao deÄje pozorište, ali ne kao pozorište za decu, već kao pozorište koje stvaraju deca, i u kojem se deca faktiÄki samoobrazuju. Mi danas koristimo termin vršnjaÄka edukacija, no on se u to vreme kada je »Škozorište« delovalo nije koristio, ali to je model koji istovremeno kaže da je to i pozorište u najboljem smislu, ali i eksperimentalna studijska platforma. Ova, 2009. godina je godina kreativnosti i inovacije, tako da mi se Äini da je ovo pravi trenutak i prava godina u kojoj je ova knjiga trebalo da bude objavljena budući da se bavi jednim kulturalnim i teatarskim fenomenom koji je podsticao kreativnost, a bio maksimalno inovativan i možda najinovativniji intergeneracijski teatarski fenomen na našim prostorima, ne samo u to vreme. Već i ova Äinjenica govori o tome do koje je mere to bio eksperimentalni studio za rad i delovanje u sredini jasno odeljenih resora i sasvim meÄ‘usobno nezavisnih umetniÄkih, nauÄnih, socijalnih, kulturalnih itd. praksi. Završila bih svoje izlaganje još jednom ocenom o samom trajanju »Škozorišta«, o efektima »Škozorišta« u našoj kulturi, o Äemu u završnom poglavlju piše Milan MaÄ‘arev. Savremenim reÄnikom trebalo bi reći da bi bilo neophodno »evaluirati« dostignuća i uraditi »procenu dugoroÄnih efekata« ovog projekta, njegovih ishoda i posledica. Milan MaÄ‘arev studiozno nabraja ljude koji su potekli u »Škozorištu« a koji su razliÄite oblike angažovanih (aktivistiÄkih) teatarskih praksi razvili kod nas i u svetu. Izdvojiću samo neke od njih, koji pripadaju razliÄitim polovima umetniÄke aktivistiÄke alternative. Sve njih uglavnom karakteriše radioniÄarski pristup pozorišnom radu, ali su stvorili i nove i drugaÄije forme radioniÄarskog rada. Igor DobriÄić je danas u inostranstvu, u Holandiji, pored svog angažmana u okviru pokreta Pozorište za društvene promene Evropske kulturne fondacije on je i jedan od vrlo uspešnih dramaturga participativnih plesnih koreografija. Neki umetnici su otišli u druge umetniÄke sfere – bave se dizajnom, kreativnim industrijama... Borut Vild redizajnira Politiku, ali daje i doprinos drugaÄijem oblikovanju muzejskih obrazovnih praksi, te razvoju nove strategije i metodike nastave umetnosti u školama. Slobodan Beštić uspeva da u institucionalno pozorište unese elemente istraživaÄkog rada i stalnim paralelnim radom na javnoj i nezavisnoj sceni stvara prostore dijaloga, dinamike i razmene. Mogla bi se izvesti i hipoteza da je Äak i za ono što se dešava u Muzeju savremene umetnosti u domenu likovnih radionica delimiÄno zaslužno i »Škozorište«. Zašto? Zato što je razvilo senzibilnost kod šire kulturne javnosti da edukacija nisu samo predavanja. Da je umetniÄka edukacija mnogo više od umetniÄke pedagogije i da muzeju nije više dovoljan muzejski edukator koji objašnjava, već »radioniÄar« koji će delovati unutar samog muzeja. Tako je danas radioniÄarski rad postao standard. U predškolskim ustanovama radioniÄki rad je postao standard zahvaljujući Ljubici Beljanski-Ristić još u 80-im godinama, kada je intuitivno shvatila da »zagovaranje« (advocacy) i lobiranje jesu podjednako važni segmenti rada u kulturi, te da je interdisciplinarnost, tj. interresorna saradnja kulture i obrazovanja, kulture i socijalne zaštite itd. – neophodnost. Danas se o tome predaje na brojnim kursevima menadžmenta u kulturi, to su premise nove kulturne politike (koja doduše u praksi ne realizuje sopstvene prioritete), ali sredinom osamdesetih – u samoupravnom dogovaranju – oni koji su imali ideje – mogli su ih realizovati. Kada je radioniÄki rad trebalo da postane i standard u osnovnoškolskim ustanovama (nakon promena 2001) napravljen je veliki program, strategija razvoja kreativnog obrazovanja, ali je sve prekinuto 2003, tj. imenovanjem nove vlade 2004. godine. Da reforma školstva nije tada prekinuta, mi danas verovatno ne bi bili poslednji na Piza testu u Evropi, jer upravo ovi metodi koje je radna grupa na Äelu sa Ljubicom Beljanski-Ristić predlagala da se uvedu u osnovno i srednje školstvo trebalo je da spreme Ä‘ake za rešavanje problema, situacija, za logiÄko, analitiÄko, kritiÄko i kreativno mišljenje. I Äini mi se da bi se mogli nabrojati, pored obrazovanja, i mnogi drugi domeni društvenog života, koji u velikoj meri zahtevaju promene, i u kojima bi unošenje »Škozorišta« i »Školoigrice« moglo dati dodatne impulse (socijalna integracija, npr.). ZnaÄi, od onog trenutka kada se budu stvorili uslovi, kada se partokratije koje sada vladaju zamene nekim drugim formama upravljanja državom (good governance), pa da od toga koja partija »vlada« kojim ministarstvom ne zavisi koje forme rada će se podsticati u kulturnom i društvenom životu, naš kulturni i društveni život može biti razvijan i obogaćen primenom participativnih, kreativnih metoda u razliÄitim institucionalnim sistemima. Milan MaÄ‘arev je na izuzetno sistematiÄan naÄin pokušao dati doprinos sagledavanju efekata, rezultata »Škozorišta«, opisujući šta se sve dešavalo od 90-ih godina do danas u ovom domenu, te na koji je naÄin proces kreativnog rada postao platforma oko koje se poÄela okupljati cela nezavisna scena. Na primer, kad proÄitamo na koji naÄin je »Škozorište« delovalo tokom 80-ih godina, kažemo da to zvuÄi savremeno. Termini su drugaÄiji – mi to danas nazivamo umrežavanjem ili pristupanjem evropskim mrežama kulture. Onda se to zvalo jednostavno – meÄ‘unarodna saradnja itd. Ali, znaÄi, platforme i veze koje su se stvarale od Mostara preko NemaÄke, Holandije, do Francuske, oblikovale su mreže koje su ukljuÄile i druge naše pozorišne umetnike u internacionalne procese. ÄŒlanstvo »Škozorišta« u Asitežu je bilo znaÄajno, i ta i druge mreže govore o tome da je »Škozorište«, iako poniklo u jednom lokalnom kulturnom centru u Domu kulture Stari grad, praktiÄno bilo ustanova od jugoslovenskog znaÄaja u svoje vreme, a reći ću Äak i od evropskog znaÄaja. Paradoksalno je, ali odgovara realnosti, da na ovoj promociji nema javnih radnika iz opštine, pa Äak ni ovih drugih iz šireg opsega podruÄja kulture, ali to je pak jedan usud koji doživljavaju mnogi kulturni pregaoci, da im se upravo u sredini u kojoj deluju ne poklanja pažnja. U ovom sluÄaju to je i više od toga – »Škozorište« i »Školoigrica« su godinama zatvoreni, a njihov osnivaÄ se drži u v.d. stanju, protivno svim zakonima i principima. U novim, kapitalistiÄkim vremenima, više se ceni vrednost zgrade u kojoj se nešto dešavalo i dešava no sama ta dešavanja. Kultura se svodi na robu koja se prodaje i kupuje, a na tom tržištu vrednost »nekretnina« je uvek najveća. »Škozorište« treba zatvoriti, jer se zgrada bez sadržaja lako i brzo prodaje! Na kraju treba odati priznanje izdavaÄu što je knjigu Milana MaÄ‘areva o jednom izuzetno znaÄajnom kulturnom fenomenu kakvo je »Škozorište« uÄinio dostupnom javnosti i tako ugradio trajno u istoriju srpske kulture. Milena Dragićević-Šešić * Izgovoreno na promociji knjige Kreativna drama u »Škozorištu«, održanoj 29. juna 2009. godine u Centru za kulturu »Stari grad«. 1 Tako je Werkteatar iz Amsterdama gostujući na Bitefu pokazao da u svojoj trupi ima i lekare, itd. ![]() |
|
| Poslednji put ažurirano ( Thursday, 18 March 2010 ) |
| < Prethodno | Sledeće > |
|---|