| PUTEVI KULTURE |
|---|
| GRAD ADRENALINA |
|---|
|
|
| AUDIO - VIDEO |
|---|
| BLOG KCK |
|---|
| СÐЈÐМ КЊИГР|
|---|
|
|
| LINKOVI | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
| BIOSKOPI |
|---|
| 20 ZLATNA KACIGA |
|---|
| Izabrana vest |
|---|
| DETALJNIJE |
|---|
|
| Statistika |
|---|
|
OS: Linux h PHP: 5.4.45 MySQL: 10.11.11-MariaDB-cll-lve-log Vreme: 23:53 Caching: Disabled GZIP: Disabled Članovi: 8 Vesti: 721 Veb veze: 5 Posetioci: 7048519 |
| VRELO SVETOG JOVANA - Makrešane |
|
|
|
| Autor Ljuba | |||
| Thursday, 08 July 2010 | |||
|
VRELO SVETOG JOVANA 07.07.2010. godine u Manastiru Svetog Jovana u ataru sela Makrešane, u okviru celodnevne manifestacija obeležavanja rodjenja Sv. Jovana Krstitelja izveden je kulturno-umetniÄki program VRELO SVETOG JOVANA u zajedniÄkoj organizaciji MZ Makrešane, KUD-a *MLADOST* iz Makrešana, Crkvene opštine Makrešane i Kulturnog centra Kruševac. U programu su, pored Älanova KUD-a *MLADOST* iz Makršana, koji su izveli jednosatni kolaž progrom sa folklorom, pesmom i narodnim obiÄajima žetve, nastupili i kruševaÄki pesnici: Ljubodrag Obradović, Jelena Protić-Petronijević, Tomislav Simić i Svetlana Djurdjević. Program je pratilo više stotina gledalaca, medju kojima su bili i zamenik predsednika skupštine grada Kruševca Siniša Maksimović i Älan Gradskog veća Kruševca Ivan Aksentijević.
Manastir Svetog Jovana u gori Mojsinjskoj u ataru sela Makrešane Otac Jakov Publika je bila pažljiva i brojna Jelena Protić-Petronijević Ljubodrag Obradović UVEK SE VRAĆAM TEBI Kada me pokapaju snegovi bezumlja Kada me šÄepa kvrgava ruka srama Kada osetim da lagano ali sigurno nestajem da me nema - vraćam se tebi Kada mi zvezda sreće okrene svoje lice Kada sam na tronu okružena zavišÄ‡u i divljenjem Kada napokon shvatim da i ja postojim kao što ima Zemlje i Sunca - vraćam se tebi I kada upoznam tajnu veÄite klice života I kada se uzdižem meÄ‘u zvezde veÄnosti I kada se tron ispod mene ruši pod razbesnelom bujicom okrutnih udaraca sudbine opet i zauvek - vraćam se tebi (C) Svetlana Djurdjević NADAM SE Srce me stalno vuÄe k tebi, Dok pogled mutni po beznaÄ‘u bludi, Ta, to je, dušo, u prirodi ljudi, Da ljube i pate, zašto i ja ne bi? Mislih da ću biti mnogo Ävrše volje, Jer sa tobom nemam Äemu da se nadam, Da ljubim i patim i da tako stradam, A ti da to ne znaš, to bi bilo bolje. Ko i ja što patim, pati mnogo ljudi, No u svakom biću proveja nada Da neće morati do veka da strada, I zato, kroz maštu, ta nada se budi. Da se nadam tebi, molim da dozvoliš I ako ti srce ka mome priviri, Videćeš da duša zanosno se širi, A tada ćeš, nadam se, moći da me voliš. (C) Tomislav Simić Najmladji pesnik najmladi Älanovi folklorne sekcije KUD-a *MLADOST* Makršane Talenovane pevaÄice Manastir Svetog Jovana Bunar u manastiru Svetog Jovana koji je inspirisao Ljubodraga Obradovića da napiše pesmu KLADENAC SVETOG JOVANA Panorama GORE MOJSINJSKE ![]() Sveti Jovan Krstitelj PREUZETO SA VIKIPEDIJE Sveti Jovan Krstitelj se u hrišÄ‡anstvu smatra poslednjim od proroka koji su najavljivali dolazak spasitelja, a i jedini koji ga je video. RoÄ‘en je pola godine pre Isusa Hrista (24. jun/ 7. jul, Ivandan). Svoje detinstvo i ranu mladost Sv. Jovan je proveo u pobožnom domu svojih starih roditelja - Zaharije i Jelisavete. Budući svesni velikog zadatka koji je pretstojao njihovom detetu, da bude preteÄa Mesijin, oni su dali zavjet Bogu: da će im sin celog života biti nazorej (da će živeti asketskim životom). Nazoreji su se obiÄno povlaÄili u pustinju. Tako je i Sv. Jovan živeo u judejskoj pustinji, gde je postio (hranio se iskljuÄivo medom od divljih pÄela i biljkama) a uz sve to, Sv. Jovan je bio u danonoÄ‘nom molitvenom dodiru s Bogom i vršio je svoje duhovno pripremanje Ña veliki Ñadatak PreteÄe Mesijinog. Pozivao je ljude da se pokaju, jer se približilo carstvo nebesko. Mnogo naroda je dolazilo da ga sluša, i kada bi Äuli šta on govori bilo bi im žao što su Boga vreÄ‘ali i kajali su se. Pokajnike bi sveti Jovan krstio u reci Jordan. Videvši Isusa, Jovan reÄe: “ti treba mene da krstiš, a ti dolaziš meni?” (Matej 3;14), tada mu Isus odgovori: “pusti sada, jer tako treba da ispunimo svu pravednost” (Matej 3;15). Posle ovoga Jovan pristade da krsti Isusa. On potopi Isusa u reku i krsti. A u trenutku, u kome je Isus po iÑvršenom krštenju izlazio iz vode, nebo se otvorilo i Duh Sveti u obliku goluba-simbola Äistote, bezezlenosti i svetosti- lebdeo je nad Njim, i Äula se gromoglasna reÄ Vožija:"Ovo je sin moj ljubljeni, koji je po mojoj volji" (Mt.3, 16-17). Kroz taj Äin se pokaza i misija Hristova u svetu i put našega spasenja, jer Gospod uze grehe Äitavog ÄoveÄanstva i pod njima umre (potapanje) i ožive (izlazak iz vode). Sveti Jovan PreteÄa završio je svoj ovozemaljski život tako što mu je, na zahtev zle carice Irodijade, odseÄena glava. Irodijada je bila majka lepe plesaÄice Salome, koja je svojim plesom zaÄarala Iroda a ovaj je za uzvrat morao da joj ispuni svaku želju (jer su se tako dogovorili), pod majÄinim uticajem zatražila je Salome glavu Jovanovu, zbog prekora koji je on upućivao njenoj majci, jer se udala za cara Iroda, inaÄe brata njenog muža Filipa, koji još beše živ. Dan smrti Svetog Jovana obeležava se praznikom Usekovanje (29. avgust/ 11. septembar). Na taj praznik hrišÄ‡ani poste bez obzira u koji dan pada. Zbog toga što je Jovanova glavna uloga u životu odigrana na dan Bojogavljenja, Crkva je od starine posvetila dan po Bogojavljenju spomenu njegovom. Za ovaj dan vezuje je još i dogaÄ‘aj sa rukom PreteÄinom. JevanÄ‘elist Luka poželeo je da prenese telo Jovanovo iz Sevastije, gde je veliki prorok i poseÄen bio od Iroda, u Antiohiju, svoje rodno mesto. No uspeo je samo da dobije i prenese jednu ruku koja se u Antiohiji Äuvala do desetog veka, pa je posle preneta u Carigrad, odakle je i nestala u vreme Turaka. Sveti Jovan proslavlja se nekoliko puta u godini, no najviše sveÄara ima 20. januara. MeÄ‘u liÄnostima jevanÄ‘elskim, koje okružavaju Spasitelja, liÄnost Jovana Krstitelja zauzima sasvim zasebno mesto, kako po naÄinu svoga dolaska u svet, tako i po naÄinu života u svetu, i po ulozi krštavanja ljudi za pokajanje i krštenja Mesije, i tako najzad po svome tragiÄnom izlasku iz ovog života. On je bio takve moralne Äistote da se, vaistinu, pre mogao nazvati angelom, kako ga Sveto pismo i naziva, nego li smrtnim Äovekom. Od svih ostalih proroka sveti Jovan se razlikuje naroÄito time što je on imao tu sreću da je mogao i rukom pokazati svetu Onoga koga je prorokovao. Za ruku svetog Jovana priÄa se da ju je svake godine na dan svetiteljev arhijerej iznosio pred narod. Ponekad se ta ruka javljala raširena, a ponekad i zgrÄena. U prvom sluÄaju oznaÄavala je rodnu i obilnu godinu, a u drugom nerodnu i gladnu. Srpska pravoslavna crkva slavi ga 7. januara po crkvenom, a 20. januara po gregorijanskom kalendaru. Crkva takoÄ‘e slavi i obretenje glave svetog Jovana Krstitelja. NAPOMENA VIKIPEDIJE - Ovaj tekst ili jedan njegov deo je preuzet iz ohridskog prologa Nikolaja Velimirovića. Manastir Svetog Jovana u gori Mojsinjskoj u ataru sela Makrešane IZVODI IZ MONOGRAFIJE *MANASTIR SVETOG JOVANA KRSTITELJA - MAKREŠANE* koju je napisao Ljubodrag Petković (star 84 godine) Današnja lokacija sela Makrešana potiÄe iz 19. veka sa blagim pomeranjem, sa padina Mojsinskih planina ka tokovima dveju reka, Rasine i zapadne Morave. A u nedrima Mojsinja selo, nije ostavljalo, ma koliko se pomeralo, svoje svetinje-crkve i Manastire, ostaše na istom mestu gde i potekoše. Neke su ostajale u ruševinama da u tragovima prkose vremenu i istoriji, druge su se pak iz ruševina i pepela podizale i šireći svoja krila što im ih Bog podari, štitile svoje vernike i sluge Božje. MeÄ‘u ovim drugima je i Sveti Jovan Krstitelj, neraskidljivo vezan za selo Makrešane i njegove žitelje sa susedima. Manastir Sveti Jovan iznedri Mojsinska planina u ataru sela Makrešana, nadkrili se Manastir nad selo sa severoistoÄne strane njegove da ga Äuva i štiti: Rastrgoše se težaci Makrešana izmeÄ‘u plodnih njiva i polja, reke Rasine i Morave što im fiziÄku hranu daju i Svetog Jovana što ih duhovno hrani i za Äudo na obe strane veoma vešto stižu. Usred šume Mojsinske planine na 2-3 kilometra od sela Makrešana, a selo Makrešane se nalazi na šest kilometra od istoriskog Kruševca-grada Cara Lazara. Nalazi se manja zara van-dolina sa imenom Vodice. Dolina je okružena šumom i zaštićena od severnih i istoÄnih vetrova, otvorena samo prema zapadu, vidljiva samo iz vazduha, tu u zavetrini na suncu smestio se Manastir Sveti Jovan Krstitelj, na nadmorskoj visini 310 metara, na geografskoj dužini 210 i 24', (dvadeset jedan stepen i dvadeset Äetiri minuta) na geografskoj širini 430 i 3T (Äetrdeset tri stepena i trideset i sedam minuta). Sveti Jovan nije zaboravljen već ga obnovi še i podigoše Makrešanci, moleći se za spas srpa kog naroda, za svoj opstanak, zdravlje i napredak. ÄŒetiri su svetice danas delo njihovih ruku i blagodarja: 1. Crkva Sveta Nedelja - Ilija, izgraÄ‘ena 1885. godine 2.Crkva Sveta Bogorodica 3.Crkva Svetog Pantelejmona 4. Manastir Sveti Jovan O mestu gde se smestio Sveti Jovan Krstitelj, sama prostorija gde se ponosno ucnravila Crkva zove se Vodice, po bogatim izvorima hladne i zdrave vode koja umorne i iznemogle okrepljuje i osvežava. Od sela Makrešana do Manastira Svetog Jovana stiže se tvrdim makadamom koji vodi u dubinu Mojsinske planine. Po nekim podacima, a i danas još živim žiteljima, ova planina u 19. veku bila je mesto gde su Äobani napasali svoja stada. Baš na mestu gde je sada Crkva Sveti Jovan, okupljali su se Äobani i zabavljali raznim za ono vreme društvenim igrama. Nedaleko od zaravni bile su kolibe -pojate sa stokom, a oko samih Vodica pružali su se voćnjaci, vinogradi, njive i livade. PoÄetkom dvadesetog veka dolazi do prvog svetskog rata koji je odveo i borce iz Makrešana, meÄ‘u onima koji su ostali živi, bio je Soluna C Milošević Stanoje zvani (Bixara). Vratio se bolešljiv, a posle svega preživljnog u ratu i sa poremećenim snom. I u snu, i na javi Äesto je razmišljao o Vodicama i kao da mu se Äinilo da tamo vidi Crkvu, a onog dana kad bi zbog svakodnevnih seoskih poslova prošao pored Vodica, on je noću sanjao da na tom mestu traži Crkvu. u Crkvi svete Nedelje, tada je bio sveštenik pop Jevta Radisavljević. Stanoje mu se obratio sa molbom za savet šta da radi. IsriÄao mu je koje ga misli i kakvi snovi progone. Sveštenik Jevta mu je dao blagoslov i savet da potraži to što ga u mislima muÄi. Stanoje je ozaren sveštenikovom podrškom, došao u Vodice i u blizini sadašnje Crkve, ispod obale na 5 do 7 metara udaljenosti, prevrćući kamenje pronašao je ostatke predhodne Crkve, polutruo krst drveni, kandilo i ikonu koja je bila pocepa na i nejasna.Na rašÄišÄ‡enom temelju, na jednom od kamena Stanoje je postavio ispod jednog klena, krst, kandilo i ikonu. Tu su Ljudi dolazili i palili sveće u prolazu ili o praziiicima-Svecima. Tako je to mesto služilo kao Crkva¬Bogomolja oko 1921. godine. Prostor oko tog mesta -Crkve bio je rasÄišÄ‡en od žbunja i drveća u veliÄini većeg seoskog dvorišta, ulaz u Crkvu vodio je od glavnog puta niz jarugu, a izlaz je vodio¬okrenut ka potoku Rakovac. Negde oko 1930 godine, Crkva je premeštena zbog nepristupaÄnosti iznad obale gde se i danas nalazi današnja graÄ‘evina. Prvobitno je podignuta mala Crkvica, Äatmara (od drveta i blata-zemlje,na kameni temelj) sa krovom od ćeramide, a unutra je imala potreban odgovarajući inventar, slike i ikone. Prostor oko Crkve je ureÄ‘en, ograÄ‘en žiÄanom ogradom i postavljena je kapija. Sada je to već liÄilo na pravu Crkvu sa portom. u crkvi su se palile sveće za zdravlje i za pokoj duse, sada kada je Crkva ovako ureÄ‘ena, meštani sela Makrešana, a i okolnih sela poÄeli su masovno da posećuju Crkvu, a posebno 7. jula po novom to jest 24. jula po starom kalendaru, kada Crkva slavi dan, roćenje Svetog Jovana Krstitelja, to je slava Crkve i toga dana se seÄe crkveni kolaÄ i bira kolaÄar za sledeću godinu. u to vreme, toga dana na dan 7. Juli službu su obavljale po dve kaluÄ‘erice, koje su dolazile iz manastira Svete Bogorodice, kao i pop Crkve iz Svete Nedelje. Nešto kasnije uz crkvu je podignuta i graÄ‘evina od kamena sa strane, pokrivena crepom, koja je služila kao pomoćna zgrada, ostava, a i za sklanjanje ljudi od kiše pri posetama. Malo kasnije uz Crkvu podignut je i kona k veliÄine 6 h 12 metara, koji je imao veliku salu, malu kuhinju i ostavu, konak je bio graÄ‘en Äakmara-kovanice, sa temeljom od kamena, pod od betona, a krov pokriven crepom, konak je spolja i unutra bio okreÄen. Kada je konak bio završen, pripremljena je velika proslava, o kojoj su dugo priÄali stariji ljudi. Posle službe u crkvi (koju je obavio pop Dragoslav Veljković) i napolju seÄenje slavskog kolaÄa i izabiran kolaÄar za iduću godinu, bilo je veselo, igralo se do uveÄe, harmonikaš je bio Rada Borin, Sida i Branko Äela su prodavali limunadu, a Livonja bombone, prisutnost je bila velika, došli su ljudi sa strane i okolnih sela. Oko izgradnje Crkve, pomoćne zgrade i konaka najviše je bio angažovan i rukovodio poslovima Äovek koji je i pronašao prva obeležja Crkve Milošević Stanoje. Njemu su pomagali meštani sela, majstori raznih profila oko izgradnje, a posebno njegov sin Živadin, koji je u to vreme bio dobar zidar. Stanoje Milošević je živeo priliÄno dugo, na sreću našeg sela Makrešana, jer je za veru i pravoslavlje puno uÄinio, roÄ‘en je 1887. god, a umro 1976. godine. Bio je oženjen, imao je troje dece: dva sina (Sandu i Živadina i ćerku Dušanku), bio je pismen i pobožan Äovek. Posle napred navedenih radova oko crkve i radovanja zbog svega uraÄ‘enog dolazi drugi svetski rat Äemer za našu zemlju, Manastir Sveti Jovan i njegov prostor postaje utoÄiste za narod koji se sklanjao od neprijatelja, dalje od sela. Kad se završio drugi svetski rat i naša domovina postala slobodna Manastir Sveti Jovan postaje još posećeniji. Na ime praznika Crkveni Sveti Jovan Krstitelj se poklapa sa državnim praznikom Srbije 7. juli koji je proglašen za dan ustanka u novoj Jugslaviji. Tako je toga dana pošto se nije radilo Crkva Sveti Jovan bila masovno posećivana. Ispostavilo se da je postojeća mala Crkva-Äatmara bila mala nedovoljna za posetioce (u njoj su mogli da stanu desetak ljudi) pa se ukazala potreba za izgradnjom veće Crkve. Opet Stanoje stupa u akciju. Sprema-peÄe ciglu za svoju kuću, i uz to za novu Crkvu izpeko je oko 7-8 hiljada cigli. Meštani sela Makrešna su mobom izvezli ciglu za Crkvu zaprežnim kolima (sve uz brdo volovima i kravama) koje su vukle kola, a ljudi podupirali i gurali kako bi pomogli, jer je uspon bio priliÄno veliki. Cigla je smeštena u pomoćnu zgradu da cigla ne pokisne, ali na žalost ona je Äekala dosta dugo. Posle drugog svetskog rata, svojom liÄnom željom i od strane Crkvenih vlasti postavljen je kaluÄ‘er Lukijan, da brine o Manastiru¬Crkvi Sveti Jovan. Deda Stanoje, Lukijan i predstavnici Manastira Sv. Bogorodice dogovore se da dovedu desetak majstora i iskopaju temelj za novu i veću Crkvu. KaluÄ‘er Lukijan, je prikupio novac od ljudi iz sela na dobrovoljnoj osnovi. Majstore i obiÄnu radnu snagu su seljaci takoÄ‘e davali dobrovoljno. Radili su svi po nekom redosledu o Äemu je vodio raÄuna Lukijn.taj Lukijan (Svetomir Pavlović) je u nedostatku novca prikupljenog za izgradnju, prodavao svoje njive da bi podmirio troškove oko izgradnje Crkve. Veliku zahvalnost duguje selo Makrešane Lukijanu i žiteljima sela. Nova Crkva je sagraÄ‘ena od tvrdog materijala, omalterisana i okreÄena. Unutrašnjost Crkve sreÄ‘uju i ukrašavaju majstori, umetnici, a ikonostas su izradili Pavlović Miroslav i Cvetković Dragoslav entuzijasti umetniÄki nastrojeni. Konstrukciju prozora i vrata izgradio je od gvožđa Jovanović Milivoje, a staklo postavio Toma Miloradović-traksler. Svi su oni iz Makrešana. TakoÄ‘e su iz Makrešana desetak majstora zidara koji su radili dobrovoljno na izgradnji Crkve. MAJSTORI:Urošević Živko - zidar, Marković Svetomir, Milivojević Mile, Petković Timotije , Ognjanović Dragan 6.Milošević Živadin. 7.Petković Dragoslav , Bilo je više desetina ljjudi koji su radili kao obiÄna radna snaga, na dobrovoljnoj osnovi kao pomoć. Pored Crkve je preureÄ‘ena i podešena postojeća sala sa nameštajem, ona danas služi za proslave praznika i zt' doÄek srpske nove godine i za proslavu Božića, paljenja Badnjaka. Zahvaljujući deda Stanoju Miloševiću i Lukijanu, kaluÄ‘eru, selo Makrešane je dobilo još jednu svoju Sveti cu. Kada je deda Stanoje iznemogo-ostareo, obavezu oko Äuvanja i voÄ‘enja brige oko Manastira i Crkve Svetog Jovana, predao crkvenom odboru 1970. godine, a on se upokojio 1976. godine. Crkveni odbor sa kaluÄ‘erima koji su u manastiru, i danas brinu o njemu. PREMA EVIDENCIJI KALUÄERI I OSTALI KOJI SU BILI U MANASTIRU
Za vreme boravka ovde oca Simeona u Manastiru Sv. Jovan od 1997. do 2009. godine, uz njegovo veliko zalaganje i trud, zapoÄeto je i stavljeno pod krov zdanje Manastirskog kona ka, po projektu preduzeća za projektovanje "Grapit" koji je uradio projektant Zoran Marinković. Smrt je preduhitrila oca Simeona i omela u nameri da svoju zamisao privede kraju. KaluÄ‘er Jakov Simić koji je u Manastiru od jula 2009. godine, otac Simeon uz pomoć crkvenog odbora, ali i dobrih ljudi, radi na daljem završetku konaka, dovoÄ‘enju struje i vode do objekta, kao i izgradnju odgovarajućeg prilaza do Manastira. napisao Ljubodrag Petković (star 84 godine) |
|||
| < Prethodno | Sledeće > |
|---|