| PUTEVI KULTURE |
|---|
| GRAD ADRENALINA |
|---|
|
|
| AUDIO - VIDEO |
|---|
| BLOG KCK |
|---|
| СÐЈÐМ КЊИГР|
|---|
|
|
| LINKOVI | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
| BIOSKOPI |
|---|
| 20 ZLATNA KACIGA |
|---|
| Izabrana vest |
|---|
| DETALJNIJE |
|---|
|
| Statistika |
|---|
|
OS: Linux h PHP: 5.4.45 MySQL: 10.11.11-MariaDB-cll-lve-log Vreme: 16:41 Caching: Disabled GZIP: Disabled Članovi: 8 Vesti: 721 Veb veze: 5 Posetioci: 7039020 |
| OVAJ SVET - Živorad Nedeljković u KCK |
|
|
|
| Autor Ljuba | |
| Friday, 20 August 2010 | |
|
Ovaj svet - Živorad Nedeljković 24.08.2010. godine u 20:30 Äasova u Beloj sali KCK u okviru LETA KULTURE 2010 održana je promocija knjige poezije Živorada Nedeljkovića *OVAJ SVET*. Promociju je organizovao Kulturni centar Kruševac, a uÄestvovali su: auotor - Živorad Nedeljković, Vlada RatkoviÄ - glumac, Jelena Protić-Petronijević, Lidija Užarević i Jelena Ivanović i drugi... Živorad Nedeljković i Jelena Protić-Petronijević DIRKA - Živorad Nedeljković ZajedniÄka slika pesnika Živorad Nedeljković daje intervju za RTK ОВÐЈ СВЕТ Живорад Ðедељковић Издавач-ÐРХИПЕЛÐГ (2010) Ð ÐЗОТКРИВÐЊЕ ОВОГ СВЕТРУ пет кругова одвија Ñе Овај Ñвет Живорада Ðедељковића, књига која је оÑвојила две преÑтижне награде у овој години,( Меша Селимовић и Јефимијин вез) и дала наду Ñвима који озбиљно Ñхватају пиÑање поезије ... Пре Ñвега због тога што и Живорад Ðедељковић као и многи добри пеÑници показује ентузијазам за већину Ñтвари на које Ñунце Ñија, иÑкориÑтићемо параболу Владимира Пиштала из текÑта о ЧарлÑу Симићу (Политика, 21.авгуÑÑ‚, 2010). И Ñвакако због тога што је неко ипак препознао вредноÑÑ‚ у томе као и у откривању уметничког оÑликавања Ñвакодневице. Ðаграде које Ñу ÑуÑтигле овакву књигу Ñвакако Ñу и подÑтрек издавачу да не одуÑтане од поезије ÑƒÐ¿Ñ€ÐºÐ¾Ñ Ð¾Ð¿ÑˆÑ‚Ð¾Ñ˜ комерцијализацији која наизглед влада овим Ñветом. Рпоезија Ñе опире комерцијализацији, више него било која књижевна врÑта. Припада поÑвећеницима, какав је и овај аутор. Такви Ñу и његови читаоци. Ðадмоћ метафоре – прва пеÑма у књизи, заправо је упутÑтво за читање предÑтојећих циклуÑа и предÑказује надмоћ поезије, Ñтварање наде и вере, веровање у добро, у Ñветле, позитивне Ñтране Ñвета, ÑƒÐ¿Ñ€ÐºÐ¾Ñ Ñвему поражавајућем и узнемирујућем, ÑƒÐ¿Ñ€ÐºÐ¾Ñ Ñтраху... Леп је Ñвет који окружује овог аутора и он нам га пружа показујући и јаÑтреба и шеву, говорећи и о Ñтени и о бетону, поверавајући нам танане разлике између њега, одраÑлог човека, угроженог Ñвакодневним поÑлом и навикама и његовог малог Ñина који је незаштићен и Ñлаб и који је тек трећу зиму огрејао дахом... Ðли Ñа којим заједно ужива у обиљу плодова на пијаци и у откривању нових речи... ПеÑник нам открива топлину Ñвог микроÑвета и каже - журим да Ñвијем Ñе уз најмилије и згрејем Ñе уз њих. ПеÑник Ð½Ð°Ñ ÑƒÑ‡Ð¸ да је лепота Ñвета у ономе што већ можда имамо а не примећујемо, у заједништву и приврженоÑти чланова породице, у одлаÑку на пијацу, у гледању ноћног неба... Ðли и у откривању цивилизације, у великим доÑтигнућима технике, у Ñтварању моћних лекова и у ОЧУВÐÐОМ ТЕЛУ човека који је живео пре пет хиљада година, пронађеном у леду у Ðлпима. Ту је и задивљеноÑÑ‚ пред Ñнагом природе, звуковима ветра, облацима, лишћем и гранама... Ð Ñве то личи и на Ñве друго што је величанÑтвено у нашим животима као што Ñу љубав, Ñрећа, бол, туга... Понекад тако Ñилни и громадни, понекад заводљиво нејаки и помирени пред њима, каже пеÑник, трагајући за човеком у том Ñвету који окружује и у којем Ñе помера људÑко тело у безброј нити и делића... Све је повезано и Ñве је Ñа неким разлогом Ñачињено, као да видимо Леонардов цртеж људÑког тела или цртеже машина на којима Ñваки делић има важну улогу и циљ. Такве Ñе аÑоцијације могу јавити док читате ову књигу у којој аутор на Ñеби ÑвојÑтвен начин, непретенциозно и диÑкретно, негде у подтекÑту, разговара и Ñа другим пиÑцима као што Ñу Шели, Јежи ÐнджејевÑки, ÐлекÑандар Лома... Ðли препознаћете и како размишља кротко, за Ñебе о намерама творца кога у пеÑми УПОТРЕБРпозива - ГоÑподе, Ñклони ме, ГоÑподе, од прозора. Од времена. Да га изнова имам, оно би било другачије, Одавно повучено из употребе. Тек тада не бих умео Ñа њим. У пеÑми ЛЕБДЕЊЕ Ñазнајемо да трпљење и бол воде тело у лебдење... И та миÑтична Ñлика (израз Ð’.Пиштала) јеÑте преÑмели лет ка творцу. Ту Ñе не може ништа додати, ништа одузети, пеÑму проÑто треба прочитати и оÑетити.Узимајући за оÑнову причу о јерменÑком митÑком јунаку Мхеру, заробљеном у Ñтени, пеÑник говори о томе да још ниÑмо Ñпремни да ÑпаÑимо овај Ñвет најправеднији од Ñвих и да ту чак ни поезија не може помоћи и Ñама заглибљена у живом блату, у МОЧВÐРИ. И у пеÑми ХРÐÐИТЕЉИ ГÐÐ’Ð ÐÐОВРвидимо да Ñвет није много напредовао од времена варварÑтва, када је у питању иÑкључивоÑÑ‚ због које Ñе ратује, мржња према ближњима и онима који Ñе разликују од наÑ...Ритуално клање међу Ñродним народима и рођацима подÑећа на давне ритуале о којима говори пеÑма ироничног наÑлова О ЗДРÐВЉУ И ВЕСЕЉУ. Ðли, треба напоменути читаоцу који крене у разоткривање тајни ОВОГ СВЕТРда Ñу многе пеÑме као криÑтали које из Ñваког угла другачије видите, на Ñвако ново читање указују Ñе нове боје и значења. Ð Ñтил је увек одмерен, Ñваки зарез промишљен и битан, уз то иде ритам препознатљив и кад Ñе неке речи понављају, има разлога за то, приметићемо и у звучању и у значењу. Бираним речима, реченицама у којима ред речи има битну улогу, не падајући у изазов ангажованог и таблоидног, Ñвакодневног коментариÑања, пеÑник, држећи Ñе Ñвог виÑоко профилиÑаног уметничког иÑказа, говори о недавним ратовима и пратећим појавама, колонама избеглица, Ñтрадалника и деце која ипак имају Ñамо једно детињÑтво... ОÑвојено је Ñве чему Ñе могло Без големог напора прићи. И Ñве наше. И то је Ñведена прича у пар реченица о којој би неко други можда напиÑао роман. ПеÑнику то није било потребно, јер – Без Ñвега Ñе, без Ñвега, може. И тако увек, до краја... Ðли важно је хоће ли бити времена за Ñмешак? Ово питање оÑтаје и пеÑнику и читаоцима,(то је тај отворени завршетак) до Ñледеће пеÑме, до Ñледеће књиге, до новог разоткривања. Јелена Протић-Петронијевић Vlada Ratković Äita Živoradovu Poeziju Lidija Užarević Živorad i Jelena Živorad i Jelena Publika Živorad i Jelena O AUTORU Sonja Veselinović NAJPRAVEDNIJI MEÄU SVETOVIMA (Živorad Nedeljković: Ovaj svet, Arhipelag, Beograd, 2009) Nakon što je prethodnom zbirkom, Drugi neko (2005), dosegao svojevrstan vrhunac odreÄ‘enog poetiÄkog usmerenja, ali i zapoÄeo njegovu problematizaciju, u svojoj novoj knjizi Živorad Nedeljković pravi uoÄljiv, ali ne radikalan zaokret, u poetiÄkom i tematsko-motivskom smislu. Minucioznost, rasuta asocijativnost i intuitivnost u izrazu lagano se svode i sležu, kao da se pažnja sa virtuozne verbalne slike preusmerava na mentalnu sliku, na osobenu vizuru prosvetljenog subjekta. Tako se i prostor svakodnevice i intime nameće pesmi, ali ne kao ogoljena privatnost, no posredovano, smireno, poput dragocenog iskustva nekog drugog. No, prividna jednostavnost i prozirnost mogu zavesti samo Äitaoca koji pesmu Äita jedanput. Ponovljenim Äitanjem ona nas uvlaÄi u svoj osobeni svet, prelomljen kroz svest krotkog Kandida, izbrazdan roditeljskim kardiogramom, zasut perjem neustrašivih ptica. U uvodnoj pesmi, autopoetiÄki naslovljenoj „Nadmoć metafore”, uoÄava se jedan od dominantnih stvaralaÄkih postupaka zbirke, a njena izdvojena pozicija ukazuje na to da fl uidno pretakanje slika stvarnosti i mentalnih slika natkriljuje Äitavu knjigu. Opis sukoba jastreba i crvendaća iz knjige Ptice božja stvorenja opstaje u mislima lirskog subjekta i ukljuÄuje ga, naizmeniÄno kao plen i grabljivca. Ali stvaralaÄka misao, posednuta pticama, asocijativno ipak dolazi do ševe, tog drevnog simbola pesnika i pesništva, „izazova svim metaforama oblika i boja”. Prvi deo pesme oblikuje, dakle, putem razložene slike, jedno razvijeno poreÄ‘enje, koje svoj vrhunac doseže u drugom delu. Jer, on poÄinje citatom iz Šelijeve „Ode ševi” i upravlja se ka fi guri pesnika, lakog poput crvendaća, no odvažnog da svoj posed od moćnog sveta-jastreba odbrani. „Ali stvaram i nadu, i veru/ Da mogu izaći na kraj s napasnikom/ I oterati ga lako, bez tuge”, dok Äitav će okršaj neki posvećenik da prouÄi i posvedoÄi silnu nadmoć i zanos. Kao što se, u prvom delu pesme, asocijativni niz razvio u nekoliko koraka, tako se, u drugom delu, mentalna slika vraća njegovim stopama i, na taj naÄin, usložnjava i osvežava poznatu, Äesto pesniÄki rabljenu simboliku. Mislim da nije neprikladno, povodom ove knjige koja tako nežno progovara o roditeljstvu, o deÄjem svetu i igrama, uporediti ovaj postupak sa jednom igraÄkom. ReÄ je o površini na kojoj se slika menja zavisno od ugla posmatranja. Te dve slike najÄešÄ‡e imaju nekoliko zajedniÄkih taÄaka, linija ili oblika, što se naroÄito primećuje pri onom „meÄ‘upogledu”, uglu pod kojim se vidi malo od jedne i malo od druge, jednom reÄju, haos. Upravo takvim, haotiÄnim, pokazuje se i svet oko nas, ovaj svet, u meÄ‘upogledu. MeÄ‘utim, pod moćnim pesniÄkim pogledom prizor se udvaja i obe su slike naporedo prisutne, ona poÄetna, poticajna, i ona završna, skrivena iza nje. Poput lalićevske paslike izvire Nedeljkovićeva mentalna slika i time zapoÄinje smisaona klackalica, koju će neko negde sluÄajno zaustaviti za sebe. Neko kao posvećeni Äitalac. ReÄ je, neretko, o Äoveku zamišljenom pred prizorima prirode. Tako stabla šume nalikuju olovkama uzdignutim na radnom stolu („Zemlja i nebo”), a oblaci i obronci dirkama koje sviraÄ sa visina ozarenjem pokreće („Dirka”). Pejzaž je poticaj mislima i lako se preoblikuje u još nešto što se može videti, nešto možda trajnije, poput „misli o plavetnilu”. „Idući kroz polje/ Možeš videti bezbroj granica,/ Linija koje dele nešto od neÄeg./ Ili bar zamisliti možeš/ Mnoštvo istovremenih nadiranja/ A vidiš tek vagone teretne,/ Prugu, u travi,/ ÄŒistu izduženu misao” („U istom htenju”). Sve što se vidi može se trajnije odraziti u mislima, a da pri tom ne zna da je vidljivo, da je mišljeno. Prizor je bez prošlosti i budućnosti, ali je pesnikova misao podstaknuta, pa mu ona daruje pokretne slike – predviÄ‘anja, slutnje, Äoveku toliko svojstvene, i tumaÄi nešto kao sluÄajnost, nešto kao Äudo, već prema udelu zanosa. „Pogled zna za varku,/ I ne zastane/ Nego ide dalje,/ Dodajući sloj po sloj...” („Spajanje”). Tematizujući roditeljstvo kao nauk o vremenu, obostrano uÄenje i upoznavanje sveta, Nedeljković takoÄ‘e smenjuje vezane slike. Ja kao otac, ja kao dete, ili, s druge strane, ja kao otac, ja kao pesnik. Pitanje kako odjednom biti bolji Äovek u zlokobnom okruženju punom iskušenja, kako se ukrotiti naoÄigled naivnog deÄjeg lica, fi gurira kao srž ovakvih pesama. Tako se u pesmi „Senke plamena” traga za prvobitnim sinkretizmom, za iskonskom jednostavnošÄ‡u drevnog sveta. U ta vremena pevanje nije bilo sukobljeno sa roditeljstvom, niti povezano sa cigaretama i opijatima. Kako pesmu vratiti poÄetnom „izmišljanju reÄi/ i šaputanju mladuncu”? Vreme postaje sve dragocenije u tom nastojanju da se liÄnost saobrazi imetku koji je sve izmenio, a osobito lice sveta. „Svaka reÄ koju izrekoh, pokret koji / Darovah senci, vreme koje prisvojih –/ Da sve me odasvud posmatra,/ Osluškuje i procenjuje,/ Da produbljuje me i senÄi” („Plodovi”), jasnije je to no ikad lirskom subjektu. Kada „znanje o svetu išÄili”, otvoriće se prostor za novo uÄenje, Äistu spoznaju. Kada se u tebi razgrana grana, treba odvagnuti predstojeća znanja i neznanja, treba pokrenuti klackalicu. NaizmeniÄne uloge u kojima se lirsko ja okušava Äesto su naglašene dvodelnim strukturama pesama, kao u pesmi „Plen”, gde se bdenje nad usnulim sinom, koji sanja svoje prve snove, snaži sećanjem na sopstveno ćebence, toplotu, zaštitnike. I tada san postaje najneuhvatljivija, a najtrajnija veza, dok se bdenje nad usnulim pokazuje kao suštinski bedem ispred zveri. Pesnikove slike pokreću neobiÄne taÄke gledišta. U pesmi „Pogled” jedan grad otvara se oÄima tvorca, Äoveka i mašine, perspektivama koje tek ponekad naležu jedna na drugu. Grad „s ljubavlju graÄ‘en i s obiljem ljubavi rušen” deluje skladno Äoveku i deÄaku na vodi, dok pogled odgore Äezne za neredom i neizvesnošÄ‡u, za nedovršenošÄ‡u, za obnovom stvorenog. U blicevima se neretko negativne slike i slutnje pesniku javljaju da odrede jedan prostor, sevnu nejasni kadrovi. „Od pomisli da hodam/ Po već nevidljivoj krvi,/ Razboli se ovo telo,/ Iako zna da se i na strašnom mestu/ Postoji” („Mesta”). NasumiÄno povezivanje slika prikazano je i u pesmi „Alka”, u kojoj lirski subjekt takoÄ‘e sluti svoju zavisnost od nekih nevidljivih žrtava i sa njima silazi pod zemlju, a svest o veÄitoj nesvršenosti rata, o krvoproliću koje je uvek spremno da se obnovi u kakvoj pukotini, varira se u nekoliko navrata. Ima u zbirci Ovaj svet i nekoliko pesama koje se grade na iskustvu apsurda i popinske usmerenosti na bukvalna znaÄenja idioma, pa i blage ironije i nepoverenja prema tehnološkoj evoluciji koja će nas sve jednog dana do detalja objasniti. Ali ipak preteže jedna naivna, krotka, iskrena pozicija i zapitanost nad svetom: „A može biti, Gospode,/ I mora da je tako, da je ovaj svet/ Zaista najpravedniji od svih,/ Samo što poezija nije stigla/ O tome da posvedoÄi,/ I sama zaglibljena u živom blatu” („MoÄvara”). MeÄ‘utim, izvesne su joj spoznaje ipak omogućene, one koje prizor pred oÄima pretaÄu u skrivenu lepotu. Tako se linije i ivice na autoputu pregibaju u žice kontrabasa, a negde, u predelu iza pogleda, Äak i sabiraju. Pri vožnji, Äuje se zvuk, iako se prsti što sviraju ne vide, „kao da i asfaltni vrat vibrira, da sam sebe Äupa i odvaja od podloge”. Kao da sve vidljivo postoji, uzvišeno preoblikovano, još jednom, trajnije, moćnije, i svojim nežnim vibracijama pomera nam zacrtani put. I u takvom meÄ‘udejstvu potvrÄ‘uje se Ovaj svet, a pesnik nam pruža svoju igraÄku da osmotrimo one podebljane, znaÄajne linije za koje ćemo se možda uhvatiti u trenucima podela, u trenucima lišenosti. Autor prikaza: Sonja Veselinović ![]() Plakat PROÄŒITAJTE JOŠ!!! LINKOVI: http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=12&.....0selimovic http://www.blic.rs/Kultura/Vesti/176939/Priznanje-poetskoj-knjizi-Ovaj-svet http://polja.eunet.rs/polja461/461-27.pdf Sa decembarske promocije Živoradove knjige u Kraljevu: http://kulturakv.blogspot.com/2009/12/blog-post_396.html http://www.kv-biblio.org.rs/index.php?option=com_c.....p;Itemid=2 |
|
| Poslednji put ažurirano ( Sunday, 29 August 2010 ) |
| < Prethodno | Sledeće > |
|---|