| PUTEVI KULTURE |
|---|
| GRAD ADRENALINA |
|---|
|
|
| AUDIO - VIDEO |
|---|
| BLOG KCK |
|---|
| СÐЈÐМ КЊИГР|
|---|
|
|
| LINKOVI | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
| BIOSKOPI |
|---|
| 20 ZLATNA KACIGA |
|---|
| Izabrana vest |
|---|
| DETALJNIJE |
|---|
|
| Statistika |
|---|
|
OS: Linux h PHP: 5.4.45 MySQL: 10.11.11-MariaDB-cll-lve-log Vreme: 03:34 Caching: Disabled GZIP: Disabled Članovi: 8 Vesti: 721 Veb veze: 5 Posetioci: 7036148 |
| NOSTALGIJA u Klubu KCK - 13.02.2009. |
|
|
|
| Autor Ljuba | |
| Tuesday, 17 February 2009 | |
|
13.02.2009. godine u Klubu KCK, održano je književno veÄe pod naslovom *NOSTALGIJA* koje je vodila Danica Gvozdenović, a gošÄ‡e su joj bile: Eleonora Luthander, i Gordana Vlahović i Lidija Užarević.
Posebno interesovanje prisutne publike i medija izazvao je nastup Švedsko-Srpske pesnikinje i prevodioca Eleonore Luthander, koja je inaÄe rodjena u Kruševcu. ![]() Lidija Užarević, Eleonora Luthander, Gordana Vlahović i Danica Gvozdenović BEOGRADJANKA Kvadratiću** Svaki dan se penjem Na Kineski zid Novog Beograda Živim privremeno U jednom osvetljenom Srbija je moja majka Kosovo je moja snaga Beograd je moja droga Pobednik na Kalemegdanu Moj prvi i poslednji I jedini ljubavnik Sremska kobasica je Moje životno osiguranje Ja sam švedski sto u Beogradu Ja sam BeograÄ‘anka U Stokholmu (C) Eleonora Luthander ![]() Danica Gvozdenović sa gošÄ‡ama Lidijom Užarević i Gordanom Vlahović ДЕСÐÐКИРКУФЕРМимо Ñезоне. Хотели Ñу затварани. Жалузине на вилама приведене окнима. Са тераÑа покупљене Ñтолице. Соба за издавање има али нико их не нуди. Још мање их неко тражи. ФијакериÑти чекају да прође дан. Ðовембром поÑуте липе по бледим хризантемама затурених бањÑких башта. Мештани Ñе прибирају да ван Ñезоне заварају неÑанице, покупе домаће абере, преÑаберу учинке. Мирно, закратко. Чамотно, подуже. Онда Ñе појавила она. ГоÑпођа ДеÑанка, удова инжењера шумарÑког из Крагујевца, Петровића. ИÑпред ње, између два ноÑача, куфер. Велики, дрвен, боје као какао, Ñа металном резом и катанцем. Тежак, чини Ñе по поÑртању оних што га ноÑе. Иза куфера, она, права, ÑтаÑита, у комплету од црног броката. У Ñитном ходу одÑјај од облих чланака, говоре мушки. Ма од шнала у штраÑу, украÑа на ципелама, процеде женÑки глаÑови. Вез на чарапама у бордури. Дораћује Ñе мушким очима до колена, а и више, " С можда у раду "на машнице".Сунцобран јој заклања Ñкупљене уздахе у пунђи на белом врату. Поиграва Ñе дрвеном дршком завршеном облом Ñлоновом коÑти. Другом руком води цечкића од деÑетак година у 'морнар- . , Ñком оделу и лакованим ципелама. ОÑтавља миришљави траг мошуÑа целом променадом, и замакне ка Чајкином брду, У кућу коју ће назвати "Мој мир". Сезона у Бањи прошла је. У трену, Ñезона је поÑтала непотребна. Сваког дана у преподневним Ñатима нова Ñтанарка виле "Мој мир" прошета до топле воде, Ñа трагом мошуÑа за Ñобом. За тамним, опојним, тешким мириÑом, на одÑтојању, и као Ñлучајно, бањÑки докоњаци, радозналци, оÑведочени љубавници као, Заим ефендије као, Ñа шеширима на готов Ñ, Ñа неиÑказаним благоÑловом њој, што у заметку уби чамотињу. Иза витражица на прозорима прате очи жељно, злурадо, уÑхићено, завидљиво. Црне комаде чипке на хаљини од жоржет Ñвиле, тамни шешир закачен иглом од ћилибара, Мараму око врата, крајева Ñпојених медаљоном. Торбицу у иÑтој боји. ТалаÑање и извијање. Као да је једна једина, а опет Ñеби довољна. Ðагађања, Што баш у Бању? Крије она нешто. Која удовица?! Види је како Ñе увија. Дете! Па дете може и неудата, колико ја знам. Рпаре за поÑлугу и вилу, и ону Ñвилу на њој, одакле то удовици?! Сина вратила У интернат, је л'? Мора женÑка да буде мирна. Боље јој да мирује, но да је ми Ñмирујемо. РјеÑи ли чула за онај њен куфер? Држи га под кључем. Шта ли је у њему? Питај Олгу, иде код ње да ради. Олга не воли да прича. Она Ñваког другог јутра одлази у вилу "Мој мир". Ðабавља, чиÑти. Помаже гоÑпођи да Ñе дотера за излазак. МеÑи колаче. Цела улица мирише на ванилице. (Од гоÑпође Ñве мирише). Дели их деци из улице. ГоÑпођа тако 'оће. Брише прашину Ñа куфера. Глади га проÑто, ко чељаде. ГоÑпођа је гледа док то ради, оÑмехнутим очима, као какао. Олга је добила мараму од гоÑпође. Обрубљену Ñрмом. Ðе ноÑи је. Ðа гоÑпођино зашто, одговара: нико у крају није умро већ Ñедам меÑеци. Ðемам прилике. Рможда одем до учитеља. Да питам за дете. Ма јок због детета. Дете добро, ал' марама hути. ГоÑпођа Ñе Ñмеје оним Ñвојим као какао очима. Олга мазно прелази руком преко куфера, поÑтиђена од толико речи. Зима је измицала. ГоÑпођа ДеÑанка позвана је у кућу Марића, на чај. Зорка Марићева, из имувне грађанÑке куће, уважена и доказана удовица. Воли љубавне романе у наÑтавцима, из "Политике" и Ñитан вез покрÑтицом. Воли Ñвог Ñина Јоцу, вечитог Ñтудента медицине. Бечког. Ðајлепша ливада отишла на бечко Ñтудирање, незавршено. И не зна Ñе кад ће, Ðли, она га воли, и није јој жао. Добро, и ћерку има. Плаћала јој учитеља клавира. Учила је фином понашању. Кћер Ñлабо Ñхватала, и Ñа учитељем понављала етиде, чешће но што фино понашање налаже. Онда Ñе је удала за бањÑког доктора. Воли удовица Марићка и да удари по ноÑу Бањчанке. Зато зове младу жену из виле "Мој мир" на чај и Ñитне колаче, у пет поподне. Сад је као наша, каже Ñеби Олга, а мене је богме, од почетка. Ионако је Ñезона на помолу. Велико Ñпремање, излагање пролеhном Ñунцу. Болни, залудни, заморени, докони, за забаву Ñпремни, прељуба жељни, Ñвакакви, приливају Ñе у бањÑке паркове. Променада у оÑмеÑима, потпетицама, голим мишицама, дечјем цикоту, жубору, жамору, крцкању, по којем уздаху. Ðуди Ñе, огледа, звера, развлачи, дремка, добацује, презриво одмахује. Заобилази, гурка, уштине, руку је, облизује, пролази кроз ништа. Виво, виво! Оно што је наше, овдашње, гура Ñе у Ñтрану. Само Олга види. И Ñамо она хаје. ГоÑпођа копни. ГоÑпођу једе нека мука. ГоÑпође нема у недељу. Комад папира. Куфер је твој. Ðема ме. Кључ у катанцу. Чекање, данима. Да Ñе глаÑне. Да Ñе врати. Да Ñе мртва окаже. Ðи привид магле од ње. Само куфер у вили "Мој мир" коју мора да иÑпразни. Одлаже тренутак подизања поклопца. Душу ли чува у њему? ПреноÑи га у Ñвоју кућу, у угао гоÑтинÑке Ñобе. Избрише прашину, откључа катанац, овај Ñе поломи. Иза поклопца затрепти отÑјај бившег живота. Либаде у љубичаÑтом плишу, опточено Ñрмом. Кошуља од ÑрпÑког платна извезена златном жицом. Медаљон овални, у филиграну, уоквирује лице дечака Ñмеђег погледа. Јутано јаÑтуче цветних мотива, везено вуницом. Икона Светог Луке умотана у велики плави Ñтолњак. ДеÑетак Ñребрњака. Роман у наÑтавцима "РаÑути ћердан". Ðлбум Ñа неколико фотографија. Полупразан. Млада жена у кошуљи од ÑрпÑког платна Ñа виÑоким гоÑподином у шеширу. Она Ñа бебом у " наручјУ, наÑлоњена на јутано јаÑтуче, Њих троје у пози благе оÑмехнутоÑти. Ðа Ñамом дну, депеша нека, Олги неразумљива. ГоÑпођа Марићка јој раÑтумачила, Ñа швапÑког. Из ШвајцарÑке. ГоÑпођо Петровић, Ñа жаљењем јављамо да Је вашем Ñину Ñтање погоршано. Пожељно би било да преоÑтале дане проведете Ñа њим. Доктор тај и тај. Ðеки Ñанаторијум. Јевтика, мора да је, каже Олга. Сезона пролази. Бања Ñе враћа нагађању. Ðагађа, па преÑтане. Куфер у гоÑтинÑкој Ñоби, У ћошку, Чека да Олгино уÑвојено дете пораÑте. Ћерка. СаÑвим мимо Ñезоне Сезам Ñе отворио на њен петнаеÑти рођендан. Ðа иÑтом меÑту (годинама), избледео, Ñа металном резом и поквареним катанцем без кључа. Тај не Ñандук (за дрва, брашно и алат). Тај не ковчег, туђе и хладно. Ðего ÑаучеÑнички, привржено, баба ДеÑин куфер. Ћилими и ÑлавÑки Ñтолњаци извучени. Потпуно разочаравајуhи оÑтатак. Зар за ово, оно Ñилно придавање важноÑти, облетање и Ñнeбивљиво додиривање? И погледи зауÑтављања од Олге нане: дете, не дирај. И очи гоÑпође Ñа фотографије на зиду, изнад, у нијанÑи боје куфера. и оно укопавање на меÑту. 3абленутоÑÑ‚ у Ñмеђу тугу њихових зеница. И Ñилно чуђење што ту гоÑпу повезују Ñа нареченом влаÑницом, баба ДеÑом. Готово обмануто претура и пита: Ñамо то. ÐеиÑпуњен албум, филигранÑки медаљон Ñа дечкиhем озбиљних очију, неки роман у наÑтавцима, календар из 1939. Ñа Ñликом кнеза Павла, однекуд Ñклоњеи. Било је меÑта и за њу. Да Ñлаже и одлаже. Једно по једно. Да затвори. И оде. Ðије Отмена гоÑпа прохујалог доба. То Ñа отменошhу нема много везе. Доба јеÑте разгажено, разнето, Ñмешно-тужно, раÑточено. Погрешни кораци враћања. Трага и не налази. Ðи затечени календар Ñа Ñликом правог принца, бледог и далеког, и лепог у Ñамотној и пуÑтој Ñети виÑоке намеÑничке Ñтолице. Подвијену Ñтрану календара за Ñедми меÑец ÑветоилинÑки. Цртеже у заглављу: Ñтарог пророка у кочији и два крилата белца, лава у златном кругу Ñа гривом од Ñедам олујних ветрова. Идилу Ñа Ñтрњишта Ñа уморним момком и женÑком обеÑти над њим што ликује. Јули. Српањ. Стари датуми, правоÑлавни. Ðови, римокатолички. Збуњујуhе поделе за младу главу, Ñа мишљу о једном Богу. Кратак типик за 1939. нејаÑан, тада. Поучно-забавни део. Химна коју учи напамет а не Ñме да каже. Ућуткују је. Рлепа пеÑма. Боже правде, али у Ñеби. Па неке приче, први пут чула (много тога први пут). Јанко ВеÑелиновиh, Светолик Ранковић, Григориј е Божовиh. Ðека прича оПери Сегединцу, поцепан крај. Данима Ñа Пером ÑпаÑава његову Јелену. Од тада Ñвакој књизи прво погледа задњу Ñтрану. ПоÑле лиÑтања, враћање на почетак. ВиÑоко чело правог принца, Један глед, и одлагање у куфер. Тражи први прочитани љубавни роман. Из Политике, у наÑтавцима, "РаÑути ћердан". Да Ñе утопиш у Ñузама. Због раÑтанака и ÑаÑтанака. Што Ñе воле и што им не дају. Што Ñу туђим неваљалÑтвима уÑкраhени. И што Ñу у блаженом ÑтиÑку Ñпојени. ИÑплаче Ñе, за Ñваки Ñлучај. ФилмÑки Ñвет, купован од џепарца за доручак. ЧаÑÐ¾Ð¿Ð¸Ñ Ð·Ð° Ñневање. Лепи, Ñлавни, богати, забавни, луцкаÑти, бурна живота, миÑлила је. Прикачена цедуља за наÑловну Ñтрану, уз лабуђи врат Одри Хепберн. Требају ми паре. За дедине наочаре. За мамин е руке. За неÑпоÑобну ÑеÑтру. За фармерке брату, оригинал, бар једном. Да тати покажем ... Хтела бих, бре, да имам паре ... Брат нашао и допиÑао: јебеш паре, живела љубав. Где Ñу примерци "Ðмеричког прегледа"? ЧаÑопиÑа америчке пропаганде, шта ли. Онда, то је била Ðмерика филмÑког Ñвета. Питали је: знају ти адреÑу, како' Ñу те нашли. Ја Ñам њих. ПиÑала им. То је буржоаÑка пропаганда. Дајем оглаÑ: мењам пролетерÑко порекло за буржујÑке новине. Говорили јој: ухапÑиће те. Ðије разумела. И није Ñе уплашила. Зато ваљда што није разумела. Читаве топке филмÑких плаката. ПоÑебно Ðими Дин, бунтовник без разлога, кобајаги. И Марлон Брандо у Младим лавовима. Ðемци Ñу окупатори. Ðемце тамане партизани. Мрзи Ðемце иако их пише великим Ñловом. Ðли Брандо игра Ðемца. И он је једини Ðемац кога воли. Тада. Сећа Ñе тачно где је оÑтавила Ñвоје прве Ñинглице (Реј ЧарлÑа, Чаби Чекера). И како је до њих дошла. Шљакање за раÑпуÑÑ‚. у Ñтајање у зору. Четири километра у једном правцу. Три меÑеца, и први грамофон. Let's twist again! Опет, до даÑке. Коверат и папирићи из школÑких клупа. ДопиÑивања док Ñе амебе деле, или Миленко Стојковић убија Турке. Читај Тркаче оловних ногу. ИÑта Ñи Гвин Френч, једва чекаш да изгубиш невиноÑÑ‚, Ñамо не знаш Ñ ÐºÐ¸Ð¼, добро дете. Влада. Каква колена има ова иÑторичарка. Славко. Када ти одеш умрет ће птица Камао... Одакле му ово? Ðико за њом није умро, зна. Можда је неко због ње минут живео, теши Ñе. Сложила је и приче Ðека Лондона "Жудња за животом", балетанке Ñа прве журке, црни џемпер излизаних лактова а ла Жилијет Греко. Разгледнице из Палерма, Ñабирног логора одбеглих трагача за добром земљом. Разгледнице једног од одбеглих који Ñе никад није вратио. Прогутао га тамо неки Кливленд или Детроит. Да пише херц-роман, поменула би и дневнике и лекÑиконе. Трага и не налази. У куферу Ðишта. Празан, чека неког трећег, да привидима иÑпуни мукле ћошкове. Док ДеÑанку, и Олгу, и њу, и њу, завејавају, како рече рокер ,Ñнегови и шаш'. Гордана Влаховић из књиге *ÐРЛИЦИМРОЧИ* ![]() Eleonora Luthander ![]() Jelena Protić-Petronijević i Nebojša LapÄević ![]() Lidija i Miško ![]() Lidija Užarević ![]() Ljuba Obradović ![]() Ljuba sa damama ![]() Ljuba i Eleonora ![]() Eleonora i Ljuba ![]() Zdravko kazuje delove iz knjige Gordane Vlahović ![]() Verkan i Sima ![]() Verkan, Sima i Višnja - tehniÄko vodjstvo *NOSTALGIJE* ![]() Eleonora i Slavica ![]() Slavica i Spale ![]() Spale i Eleonora |
|
| Poslednji put ažurirano ( Sunday, 26 April 2009 ) |
| < Prethodno | Sledeće > |
|---|