| PUTEVI KULTURE |
|---|
| GRAD ADRENALINA |
|---|
|
|
| AUDIO - VIDEO |
|---|
| BLOG KCK |
|---|
| СÐЈÐМ КЊИГР|
|---|
|
|
| LINKOVI | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
| BIOSKOPI |
|---|
| 20 ZLATNA KACIGA |
|---|
| Izabrana vest |
|---|
| DETALJNIJE |
|---|
|
| Statistika |
|---|
|
OS: Linux h PHP: 5.4.45 MySQL: 10.11.11-MariaDB-cll-lve-log Vreme: 01:43 Caching: Disabled GZIP: Disabled Članovi: 8 Vesti: 721 Veb veze: 5 Posetioci: 7035996 |
| Miloje DonÄić -CRVLJI RASAD- KCK 20.04.11 |
|
|
|
| Autor Ljuba | |
| Friday, 22 April 2011 | |
|
Ðко Ñе за неког пеÑника може рећи да је пеÑник из чије поезије зрачи живот, Ñам, какав јеÑте (и какав не би морао да буде), онда је то Ñвакако Милоје Дончић. Ðко Ñе за неку поезију, неког пеÑника , може рећи да је ангажована, да у Ñеби доноÑи циљ, да Ñама Ñобом, управо пред нашим очима мења Ñвет, онда је то Ñвакако поезија Милоја Дончића.
Довољно је прочитати (или још боље - чути) Ñтихове из Ñамо једне Милојеве пеÑме *ЖУТРКУЋРУ ТРОПОЈИ* па Ñхватити иÑтину да је Милоје Дончић, Ñве то, и много више... Да је он, оно што Ñу Добрица ЋоÑић и Иво Ðндрић, рекли о иÑторији Србије Ñвојим иÑцрпним и незаборавним романима, уÑпео да тако јаÑно изуÑти Ñвојим Ñтиховима, да Ñе заувек уреже у ÑвеÑÑ‚ и ÑавеÑÑ‚ читалаца широм Ñвета... И да покрене људе на акцију, какву је Ñвакако изазвала и пеÑма * ЖУТРКУЋРУ ТРОПОЈИ*, која је тако јаÑно оголила неморалну трговину људÑким органима, да данаÑ, поÑле извештаја Дика Мартија, о томе бруји цео западни Ñвет, Уједињене нације и Ñвако ко има има ÑвеÑÑ‚ и ÑавеÑÑ‚... У Тропоји кућа жута Грозне избе, ланци и ченгеле Леден кофер, црни оÑмех покрај пута Зелен мантил, млад Менгеле. Лампа Ñтона, Ñветли ребро, врх плафона Једни зјапе покрај урне РСвевишњи, кроз креч кобни лупу ноÑи Друге шкриње чека, Ñлепа звезда, два отета века... Овакву поезију, по мом Ñкромном мишљењу, и може пиÑати пеÑник, Ñа којим Ñе Ñам живот и Ñудбина тако горко поиграли, да је он био човек који је поÑледњи 20 јула 1999. године закључао Ðародну универзитетÑку библиотеку у Приштину, у којој је пре тога радио и живео у канцеларији, и преÑелио Ñе као избеглица у Ðиш, где и Ð´Ð°Ð½Ð°Ñ Ð¶Ð¸Ð²Ð¸ и пише поезију која има ÑветÑки одјек. Ево шта о Дончићу пише Јован Јањић у преÑтижном ÐИÐ-у бр. 2567од 09.03.2000. г. *Његова пеÑничка Ñудбина Ñлична је животној. Оно што као пеÑник није поÑтигао у земљи, Ñтекао је, ÑаÑвим Ñпонтано и неочекивано, у Ñвету. Прва његова збирка "Трошна катедра", објављена 1987. године, имала је Ñудбину као и већина првих пеÑничких књига непознатих аутора. Ð£Ð¿Ñ€ÐºÐ¾Ñ Ð²Ð¸Ñоким оценама критичара, на бољи пријем није наишла ни његова друга збирка "Зобница", објављена 1996. у Ñвега неколико Ñтотина примерака, у најÑкромнијем повезу. Када је, поÑле неколико меÑеци, изгледало да ће и она оÑтати незапажена на књижарÑким полицама, Дончићу Ñтиже позив да дође у ТрÑÑ‚ да у СрпÑком центру предÑтави Ñвоју збирку. Задовољан што је неко уопште приметио његове Ñтихове, отишао је у ТрÑÑ‚, одакле Ñе вратио у Приштину још задовољнији, не Ñлутећи да ће та промоција бити увод много веће промоције. Три меÑеца каÑније, у априлу 1997, Ñтиже нова пријатна веÑÑ‚, обавештавају га да је за збирку "Зобница" добио награду "Златно перо Драгише ВаÑића" од СрпÑког краљевÑког клуба у Гетеборгу. И даље Ñве Ñледи као у некаквом Ñну. Издавачка кућа Ð›Ð¸Ð±Ñ€Ð°Ð¸Ñ€Ñ€ÐµÑ Ð¤Ð¸Ð³Ð°Ñ€Ð¾ из Париза објављује "Зобницу" на француÑком, у тиражу од пет хиљада примерака. Рецензент и уредник књиге, књижевни критичар Ðлфредо Портодез напиÑао је да Дончић "у француÑку књижевну јавноÑÑ‚ улази Ñвечано, царÑким кочијама". Убрзо ово издање добија награду за протеÑтну поезију "Плоча Гијома Ðполинера". "Зобница" наÑтавља Ñвој пут. Издавачка кућа Драгомана Протића "ПротиÑ" из Чикага објављује ову књигу. Дончића зову Ñа друге Ñтране океана да лично чита Ñвоје Ñтихове. ГоÑтује у 17 градова СÐД, Канаде, Бразила и Перуа. Све делује некако неÑтварно. У КампинаÑу, пред двадеÑет хиљада Бразилаца и понеког Србина, казује Ñтихове на ÑрпÑком. Емотивно темпераментни Бразилци упијају Ñтихове које не разумеју али оÑећају ритам. Слично је у Сао Паулу, у Лими... Затим, на избегличку адреÑу у Ðишу Ñтиже пиÑмо из Севиље у коме пише да је он, Милоје Дончић, добитник међународне награде за књижевноÑÑ‚ "Звезда Федерика ГарÑије Лорке". Овим пиÑмом Ñе и позива да дође на Ñвечану церемонију уручења награде 13. октобра 1999. Све трошкове ÑноÑи организатор. Ðије могао да поверује у оно што пише. Ðије му било јаÑно како је његова књига уопште доÑпела пред жири ÑаÑтављен од угледних имена Ñа разних Ñтрана Ñвета, па још и да буде проглашена за најбољу! За Ñваки Ñлучај, проверава телефоном и уверава Ñе да је тачно Ñве што је напиÑано. Предвиђено је да награду уручи градоначелник Севиље. Дончић прави "инцидент", одбија да му награду уручи политичар, већ тражи да то учини неко од уметника. Церемонијал Ñе због тога одлаже за један дан. У атељеу Салвадора Далија пехар на чијем је врху Ñунце оперважено ловоровим гранчицама и на чијој једној Ñтрани је Лоркин лик и новчани део награде од 5.000 евра предаје му предÑедник жирија ÐšÐ°Ñ€Ð»Ð¾Ñ Ð¡Ð°Ñ€Ð°Ð³Ð°, профеÑор ÑветÑке књижевноÑти на МадридÑком универзитету.* Ðадам Ñе да Ñу Ñве ове реченице објављене у ÐИÐ-у уÑпеле да дочарају део пеÑничке и животне Ñнаге, којом зрачи поезија Милоја Дончића... И да би, кад би Ñе којим Ñлучајем за пеÑништво додељивала ÐИÐОВРÐÐГРÐДÐ, биле довољне да први добитник буде баш МИЛОЈЕ ДОÐЧИЋ. Ðадам Ñе и да Ñу уÑпеле да дочарају, зашто Ñмо ми из Културног центра Крушевац, поноÑни на чињеницу, да када Ñе на ÑветÑком претраживачу Google укуца име МИЛОЈЕ ДОÐЧИЋ, одмах Ñе, као први у низу, појави текÑÑ‚ о Милоју који Ñмо напиÑали колегиница Јелена Протић-Петронијевић и ја, о једној ранијој Милојевој промоцији у Крушевцу и објавили га на Ñајту Културног центра Крушевац. Ðадам Ñе да ће и ова промоција, оÑтавити неизбриÑив траг у нашим Ñрцима и души и бити део иÑторије у Ñтваралуштву ВЕЛИКОГ СРПСКОГ ПЕСÐИКРМИЛОЈРДОÐЧИЋÐ. Љубодраг Обрадовић Љубодраг Обрадовић говори о значају Дончићевог пеÑништва 20.04.2011. године у Белој Ñали КЦК, у организацији Културног центра Крушевац, одржана је промоција пете књиге пеÑама Милоја Дончића *ЦРВЉИ Ð ÐСÐД*. ПеÑме је говорио Ñам аутор, а о његовој поезији говорили Ñу Љубодраг Обрадовић, Ðикола Брадић и креатор и водитељ промоције Јелена Протић-Петронијевић. У реализацији Ñу учеÑтвовали: Јелена Ивановић (дизајн и презентација), Бранко Симић (музика и озвучење) и Марко Вишњић (Ñветло). Јелена Протић-Петронијевић и Милоје Дончић CRVLЈI RASAD - Miloje DonÄić Napisala Jelena Protić-Petronijević Krajem 2010.godine izašla je nova knjiga poezije Miloja DonÄića u izdanju Književne zajednice Bora Stanković iz Vranja. Knjiga nosi postapokaliptiÄki naslov CRVLjI RASAD, a prva pesma u knjizi je Ogrlica za domovinu. Svojim prepoznatljivim metonimijskim pristupom autor povezuje Äitav niz negativnih pojava koje Äine tu ogrlicu iz naslova pesme. U spoju metonimije i metafore pesnik stvara lanac asocijacija užasa pokupljenih iz sopstvene svesti i podsvesti, uz neku iskru nade. Pesnik pruža, kako sam kaže taj crni kliker što sija u meni... Da, to je taj crni ukras, doprinos pesme, savest, nemir, moranje, obaveza da se napiše i kaže svetu da se dovoljno zna i da nije dragoceno ćutanje. Dragoceno je reći nešto u odbranu talenta, poštenja, pravdoljubivosti, iskrenog patriotizma. Uprkos uplivu globalizma neko brani svoju malu domovinu koja je na ruletu kako kaže prvo od pet poglavlja knjige. Prva pesma je predložak za razmatranje mraÄnije strane srpske istorije. Za razliku od prethodne knjige GLODAR NAD HUMKOM, u ovoj se autor okreće u potpunosti sopstvenom narodu i sopstvenom dvorištu, kako bi se u njegovom metonimijskom stilu reklo. Miloje DonÄić skreće pažnju na nedopravljenost nacionalne bibliografije i na slabosti nosilaca savremene istorije koja se upravo stvara poništavajući mnogo toga zateÄenog što je bilo dobro. Takozvanu društvenu elitu pesnik ovim pesmama proziva, podvlaÄeći nedoraslost i moralni pad onih koji Äine lice jedne države. A to je i domovina Hajduk Veljka i Patrijarha Pavla i žrtava sa ÄŒegarske kule. Pesnik poentira da savremeni nosioci politiÄkog i društvenog uticaja nisu dostojni prethodnika i tradicije države koju predstavljaju. Data je slika bolesnog stanja na koje se ljudi naviknu, jer im se ništa bolje ne nudi, pa i ne prepoznaju u kakvom tunelu žive. Kao u nekom nadrealnom filmu ili nekom muÄnom snu reÄ‘aju se slike, a kulminiraju u poslednjoj strofi i poslednjem stihu pesme PROTEZA ZA NACIONALNU ENCIKLOPEDIJU. Taj stih glasi- Zalud trepte sveće oko mrtvog roÄ‘endana. Autor pokazuje sumnjiÄavost i nepoverenje prema nekim kompromisima pravljenim u prošlosti. Naziremo slavne liÄnosti Äije postupke i stavove DonÄić dovodi u pitanje. Neke osobine i karakteristike tih ljudi se dovode do groteske i karikature.Autor je surovo indirektan. Prikazuje nekoga preko simbola, na primer, štula najavljuje Vuka Karaxića. Kontrasti su presudni u prepoznavanju ove poezije. Tako se suÄeljavaju crno i belo, svetloi tama, starost i mladost i tako redom u skladu sa naslovom knjige koja je nastavak prethodne i sluti na raspad, grozotu, zapravo moralno rasulo i svekoliku trulež. Da li je svet baš toliko posrnuo a mi to i ne primećujemo, jer smo postali deo svega toga, deo Äitave slike koja proganja pesnika. On vizionarski sagledava žižak domovine dok na jarbolu otrovnica sija. Možemo pretpostaviti na koju se zastavu misli. Neke su pesme posvećene pojedinim liÄnostima ili dogaÄ‘ajima, aleksinaÄkim rudarima, na primer. Iza naslova Profesor sa biraÄkom kutijom na grudnom košu slede stihovi iz utrobe mu pište komadi klavira, nadrealna situacija kao sa Dalijevog platna. DonÄić, dobitnik Lorkine i Apolinerove nagrade ide tragom nadrealista. Ima tu prepoznavanja i Pikasovih pomerenih likova i uglova iz kojih se istina možda bolje sagledava.Dali je u svoju likovnu poetiku uveo reÄ hipersvest koja se odnosi na kreativno istraživanje slika svesti i podsvesti. DonÄić se ne snebiva tog razokrivanja, posebno na polju kolektivno nesvesnog. Slike do kojih on dolazi osvetljavaju ovu poeziju kao fleš, munja ili oštrica noža. I visoko cenjeni slikar Vlada VeliÄković ostavlja na svojim delima golog Äoveka u pratnji mraÄnog glodara. Zar to nije egzistencijalna usamljenost i strah pred propadljivošÄ‡u tela koju nalazimo i u ovoj knjizi? U poglavlju MAPA NEPOGODA u pesmi Gradska većnica saznajemo da sa ekrana i novina ambrozija guši, dakle korov se uselio na medije. I još saznajemo dva tri crva preglasaše mrava.Simbolika i alegorija iskazane kao u basni, ali ne opominju nego slikaju postojeće stanje. To je stanje kao posle katastrofe, stanje raspada u kojem ima posla samo za one koji se bave razlaganjem mrtvih tela. Crvi imaju posla. Prepoznaje se poneka pesma inspirisana datumima kao što je Sretenje 2009, parodija državnog i vojnog praznika. Pesnik obaveštava i da je diplomirao sin ministra i da je zbog toga zapaljeno sedam kafića i srušena centralna gradska bista.Bilo bi smešno da ne ostavlja gorak ukus po kojem se prepoznaje satira. Skoro svih 60 pesama ove knjige imaju taj ukus. Brižljivo isklesan naslov Domovinska blagodarnica za Branu Petrovića jeste odbrana za pesnika koji je iznad svih obiÄnih i književnih vlasti koje bi da ga zarobe. To jeste potpuna satira, sa crno obeleženim taÄkama sarkazma. Ima toga i u pesmi Buxetarnica bez registarskog broja u kojoj pesnik razotkriva mraÄne zagraniÄne radnje u blizini svetih mesta na Kosovu, tamo gde se podiže sunce iznad žice. Pesma neobiÄnog naslova Krstokukac, govori o padu Berlinskog zida i o novim i starim rasporedima snaga na tom mestu. Pesnik reaguje na pomeranje nekih granica i gubitak kriterijuma u osnovnim ljudskim opredeljenjima kao što je brak izmeÄ‘u muškarca i žene. O tom pomernjima kriterijuma govori pesma Plava zvezdarnica - homo venÄanica. Tema jedne pesme jesu i devojke, tzv. Sponzoruše koje bi za raskošan život prodale i dušu i telo. Pesnik govori u rimovanom stihu koji je katkad u simetriÄnim strofama, katkad u složenijoj, razuÄ‘enoj formi. Rima je ponekad parna, ponekad unakrsna. Slojevi koji Äine pesmu kao da su u ovom sluÄaju zalepljeni, sjedinjeni slikom koja osvaja iz mraka. I zvuk i reÄ, i pesnikova poruka, nadolaze odjednom. Neko bi rekao, treba imati stomak za ovu knjigu. Ali vredi pokušati. ÄŒitalac će otkriti nešto novo, što ni sebi samom sebi nije smeo da prizna. Jelena Protić-Petronijević Јелена Протић-Петронијевић и Милоје Дончић Милоје Дончић говори Ñвоју поезију Милоје Дончић говори Ñвоју поезију Бранко Симић Љубодраг Обрадовић Јелена Протић-Петронијевић и Милоје Дончић Ðикола Брадић Ðикола Брадић УчеÑници промоције Јелена Ивановић и Бранко Симић Интервју за крушевачке медије ![]() Плакат промоције у Крушевцу |
|
| Poslednji put ažurirano ( Monday, 25 April 2011 ) |
| < Prethodno | Sledeće > |
|---|