SADRŽAJ SAJTA
POČETNA
НОВИ САЈТ
DOBRODOŠLI !
O NAMA
Aktuelni program
MILIĆ OD MAČVE
ZLATNA KACIGA
PUTEVI KULTURE
TIN FEST
NOSTALGIJA
KRUŠEVAC PAMTI
KARAOKE OKRŠAJ
SLIKAMO ZA KCK
PROGRAMI KCK
Mesečni programi
Vodič KCK - 18
KONKURSI
OGLASI KCK
BLOG
FEDRARO
STARI SAJT
KABARE KCK
HOR SRPKINJE
BIOSKOPI
Grad adrenalina
VIDEO
PROMOCIJE KNJIGA
SAJAM KNJIGA
PUTEVI KULTURE
GRAD ADRENALINA


AUDIO - VIDEO
BLOG KCK
САЈАМ КЊИГА

LINKOVI











BIOSKOPI
20 ZLATNA KACIGA

Izabrana vest
DETALJNIJE
Administrator
Statistika
OS: Linux h
PHP: 5.4.45
MySQL: 5.7.44-log-cll-lve
Vreme: 06:17
Caching: Disabled
GZIP: Disabled
Članovi: 8
Vesti: 721
Veb veze: 5
Posetioci: 6494704
Vladimir Pištalo u Kruševcu PDF Štampaj E-pošta
Autor Ljuba   
Sunday, 14 June 2009
PistalouKCK
У уторак, 09.06. 2009. године, на почетку Манифестације Видовдан 09 у Културном центру Крушевац, у *Белој сали КЦК*, је одржана промоција романа који је добио овогодишњу НИНОВУ НАГРАДУ - ТЕСЛА, ПОРТРЕТ МЕЂУ МАСКАМА. Учествовали су: ВладимирПиштало, аутор, Ненад Шапоња, директор издавачке куће Агора у којој објављен роман, Јелена Протић-Петронијевић, уредник прогама; за видео презентацију задужена је Јелена Ивановић, за музички тренутак Павле Панин, оперски певач, и, Ивана Тодосијевић, клавирска пратња. Одломке из романа читали су Лидија Ужаревић и Александар Грашић.


Jelena Protić-Petronijević, Vladimir Pištalo i Nenad Šaponja

 

Glumački par


Intervju za RTK


Jelena i Pištalo


Jelena iVanović - dizajner KCK i autor video prezentacije


Leposava Bošković - knjižarka


Ljuba i Nenad


Ljubai Pištalo


Muzički trenutak


Neboša i Pištalo


Nebojša, Pištalo i Lidija


Nenadov intervju za RTK


Ovako je počelo


Pažnja u publici


Pisac i autor - Pištalo i Nenad


Potpis knjige zainteresovanim čitaocima


Pogled iz sale na scenu KCK


Još jedan pogled iz sale


Prvi red


Publika


Slika sa čitaocima za uspomenu


Promociju je pratio i glavni urednik KCK Radoje Savić

 


Kao i poznati kruševački pisci Veljko Stambolija i Ivko Mihajlović

 


I naravno Verkan i Leposava

 

Aко историчар може бити од помоћи прозном писцу (када се нађу у једној личности) препознаћете у роману ТЕСЛА,ПОРТРЕТ МЕЂУ МАСКАМА, аутора Владимира Пиштала. Пишчево ЈА заклоњено је иза јунака епских размера, какав је Никола Тесла, неприметно и крајње дискретно а свеприсутно за упућенијег читаоца. Не само огроман рад, воља и посвећеност доводе до овакве књиге, већ и нека посебна мотивација, па и храброст. Да ли је вишегодишњи пишчев живот у Америци кључно допринео да Теслин лик буде сагледан из многих углова и то у атмосфери која је допринела да се разбукти његов стваралачки потенцијал? У разговору са писцем сазнајемо да јесте тако.


Више фаза рада обележавају ово монументално дело које започиње Младошћу као посебном књигом да би се у повратку теми и истрајавању над истом искристалисало у епски роман, где је стављен Тесла у контекст античких јунака какав је Одисеј, (отискивање из родне куће у свет, све даљи и даљи, у трагању за вишим циљем) или митских јунака какав је Прометеј који нуди људима ватру али постаје жртва и несхваћен као свако ко је ишао испред мноштва и ко је боље видео на даљину.Најважнији мотиви и ликови светске књижевности просијавају овим делом као Теслине плавичасте контролисане муње.Мотив Фауста, од почетка до краја обележава пут научника, у прилог томе иде и парабола коју говори сам Тесла својим пријатељима а у којој је нечастиви приказан као фини лепотан-преварант са главном особином да је непрепознатљив.Иако је Тесла имао мала крилца на слепоочници налазио се негде између ђавола и анђела, каже писац.

Он није са ове планете- каже за њега пријатељ, архитекта, Вајт објашњавајући тако Теслину равнодушност према нагом женском телу које се појављује у перформансу на сензационалном ручку у студију Џимија Бриза у декадентном Њујорку. Ходао је по води, играо је свој ментални валцер. Био је Римљанин у тријумфу. Али пратећи га рекао му је дух рано пострадалог брата Данета – Упамти да си човек. Успомене на детињство, смрт брата, везаност за мајку и сукоб са оцем, свештеником, због различитости у жељама и обостраним очекивањима, везивали су, ипак, Теслу за овоземаљско. Смелост истраживача који пред публиком пушта елекрицитет кроз своје тело док му се диже коса на глави и пали сијалица у руци,чинили су га надземаљцем уз бљештаве сензације и надљудску радост открића. Појачана осетљивост, такође. То нам је испричао писац. Теслино олако трошење новца и бескомпромисност ако му се не свиђа пословна понуда ма колико вредна у доларима, потичу од оног коцкара из Марибора и Граца какав је као младић био, док у њему није победио стваралачки призив... Али опет мотив Фауста просијава, искушење и ризик , успони и падови , контрасти, буре и муње обележавају Теслин живот, у којем није сасвим остварио што је хтео и замислио а све јетребало да буде на корист човечанству и појединцу, али не увек и на корист империји богатих индустријалаца и моћника који у сваком времену покушавају да заробе ум генија због својих интереса. Писац осветљава ту просту рачуницу у коју се Тесла није уклапао.

Приповедачки поступак у овом обимном роману не болује ни мало од наративности. Напротив, прича је разбијена у много кратких поглавља која олакшавају пут читаоцу, водећи га и преко више епизода (о сиромашној девојчици Мирјам коју познати научник вози кочијом кроз раскошни део града, сусрети са земљацима на мученичком копању канала, сусрети са старим друговима, посете богаташким кућама...). Песник електрицитета у овој књизи је и чаробњак, човек са плавом душом, човек на врху света, човек са вилењачким ушима... Ништа чудно од писца који вешто и ненаметљиво, али ефектно користи оруђа стилистике-параболе, метафоре, метонимије, оксимороне, парадоксе...и песничка, нијансирана поређења из којих израњају слике предела, ситуација, атмосфера и портрети људи са мноштвом детаља...

Остаје нам да охрабримо нестрпљивог читаоца да крене у авантуру заједно са јунаком овог великог романа. У време брзих информација и недостатка времена за читање, време проведено уз ову књигу биће улагање у сопствену креативност.

Јелена Протић-Петронијевић

Други пишу - ГРАД

Владимир Пиштало, добитник НИН-ове награде, у Крушевцу

„Тесла, портрет међу маскама“

Владимир Пиштало, који живи у Америци и на Универзитету Вустер предаје америчку националну и светску историју, каже да ће још неко време бити у Србији, да покушава да напише књигу о Венецији, а признаје да је био подухват писати о Тесли.

„Тесла, портрет међу маскама“ је у бити тротомно дело - младост, затим период „Америка“ и нови век. Тема није само Теслин живот већ и миље историјских промена од 1856. до 1943. године …

ПЕЧАЛБА

* И ви сте, рецимо као и Тесла, морали да одете ван земље да би постали признати ?        

- Нисам отишао због новца тада, него била је она гадна ситуација 93. године. Некако није изгледало да ће се то разведрити брзо, знате, али оно што је сигурно добро - ајде да мало окренемо на позитивно ствар - да нисам имао то америчко искуство не бих могао да напишем тај роман. Јер пуно пута када људи пишу о Тесли, покрију добро први део (његовог живота), а чим оде у Америку видите да не знају, да то недостаје. Да би био роман уверљив, морате да знате живот, а тај сам живот ја стицајем околности научио, прво зато што га живите са људима, а друго зато што сам ја стицајем околности постао амерички историчар. Оно што ја предајем тамо је америчка историја, и светска. А то је било врло згодно, поготово у том америчком сегменту живота. Једноставно сам имао представу шта се дешавало 1887. године, како се мењала Америка, које су ту биле силе, и културне и политичке, и ко су у ствари били људи са којима се Тесла дружио… Често гледате те филмове о Тесли, па некако ти људи остану апстрактни. Ја сам просто морао да знам те ствари и да нисам отишао у Америку не бих имао довољно знања … Наравно, највећи део књиге је машта, у то нема сумње, али има ту и знања.

САЊАРЕЊА

* Колико је праћење сна остваривање онога што је у „обичним“ околностима немогуће? Праћење и остваривање сна је прича о Тесли? И ви пратите ваш сан ? Колико је све то повезано?

- Има ту неке две димензије. Једна је… не мислим да ви можете знати човека ако не знате његове снове. И није човек само оно што јесте, него и оно што планира; јер ако би били само оно што јесте, што је плод ваших социолошких околности, онда би на неки начин били као ствар, били бисте као „мртав“ човек. Можда је најважнији део оно што планирате да урадите, оно што је део вас али се још није остварило. Мислио сам на планове, али мислим и на сањарења и на све оно што се назива унутрашњим човеком. Без тога не можете да знате ни једног човека. То је једна ствар, а друго - код Тесле говоримо о некоме чији је посао био остварење снова. Он никад није радио статистички, није мислио шта људима највише треба, па „дај да ја то измислим“, или „шта би могло да се прода ?“. То му је било мало важно; оно што је било најважније је да су ствари битне саме по себи, јер су битни принципи о којима се ради, и то је оно што никад нико није видео до тада, а он је прво видео у својој визији, а онда и остварио. Претакање онога што је невидљиво у видљиво је био његов посао. А да нисам писао о томе - ја не знам о чему бих писао када не бих писао о свету једног проналазача.                  

ИСТОРИЈА

* Како Американци, којима предајете њихову историју, разумеју своју историју ? Како светску?

- Прво, млади људи у Америци немају јако добар осећај историје. Не слажем се да Америка нема историју. Америка, и то само Северна, почиње негде око 1607. године. То вам је као историја Срба у Угарској, Чарнојевић знате; а ми не мислимо да је то мала историја, него смо доста поносни на њу. Мислим да је по мало необично, и мислим лепо, што ја као странац уопште могу да предајем националну историју Американцима, а да се то не сматра чудним. Мислим да би се код нас сматрало… То је један доказ отворености Америке и то је лепо. А оно што је мање лепо је да много младих људи нема осећај за историју. У Америци кад кажу „тхат‘с хисторy“ то је као да сте рекли - то је прошло, превазиђи то, хоћеш ли стално да се враћаш на исто, и пуно људи има тај проблем…. Ја покушавам да им  пробудим драж историје, да покажем како је то занимљиво и да су сви људи направљени од времена… Али носимо и своја сећања и сећања својих родитеља, а да их нисмо свесни. Њихов велики проблем, када ме питате за Америку, је идеја да су ствари симултане као на телевизији, и у историји често немају ту идеју да су ствари нанизане на нит времена и да је јако важно кад је шта било. Шта је било прво, друго, треће…

* Настављате живот између Америке и Србије?                    

-  Ја ћу сад бити годину дана у Србији. Пошто седам година предајем на овом универзитету и после тог периода добијете годину дана да пишете књигу. Тако да ја радим тај пројекат сада, и ето ту сам, као и због ове НИН-ове награде…   

* Пишете нову књигу. О Венецији ?

- Да. Урадићу и неке стручне ствари. Урадио бих нешто са Факултетом политичких наука, они имају Одсек за америчке студије, па бих  да предајем мало америчку историју нашим ђацима, можда и серију есеја на те америчке теме… Што се нове књиге тиче, радим на томе. Што се овог путовања поводом НИН-ове награде тиче, мој издавач и пријатељ Ненад Шапоња је израчунао да смо имали 28 наступа, и то је сада много приче, и то је одлично јер можете да се видите са људима, можете да разговарате са њима и чујете шта су мислили када су читали књигу… а због тога се и пише. Са друге стране, то је посао као и сваки други и тражи много времена. То није најбоља атмосфера да се пише нова књига. Немам сад времена да јој се посветим пуном снагом. Не жалим се, турнеје су пријатне саме по себи...

С. Ценц

КЊИЖЕВНО ВЕЧЕ…

Владимир Пиштало је за 49 година живота објавио књиге прозе Сликовница (1981), Манифести, Ноћи (1986), новелу Корто Малтезе (1987) и збирке прича Витраж у Сећању (1994) Приче из целог света (1997) кратак роман Александрида (1999) и Миленијум у Београду (2000). На ово је подсетила песникиња Јелена Протић Петронијевић, модератор књижевне вечери у  организацији КЦК, а све уз видео пројекције материјала уступљеног из Теслиног музеја у Београду и представљање одломака књиге лауреата у интерпретацији Лидије Ужаревић и Александра Грашића.

ИЗДАВАЧ О АУТОРУ

Ненад Шапоња, песник и директор „Агоре“, куће која је објавила књигу „Тесла, портрет међу маскама“, о дугогодишњем пријатељству и издавачкој сарадњи са Пишталом  изрекао је „рецензију“:

- Није ова књига тако добра зато што се бави Теслом. Имате само на интеренету 30-так романа који се баве Теслом, али на један површан начин, или неким сегментом живота. Оне немају књижевну вредност… Ова књига није Теслина биографија. У једном слоју можда јесте, и у том слоју је најтачнија и најјасније написана, али није биографија и због начина на који је овде писана „поезија“ Теслиног живота. Кад отворите књигу видите да је језик мало другачији, померен од конвенција поимања стварности, што вас брзо доведе до суштинских ствари које вас занимају…

 

 

Poslednji put ažurirano ( Monday, 15 June 2009 )
 
< Prethodno   Sledeće >